Vi takker altid Gud for jer alle, når vi nævner jer i vore bønner og uophørligt over for vor Gud og Fader mindes jeres gerninger i troen, jeres arbejde i kærligheden og jeres udholdenhed i håbet til vor Herre Jesus Kristus. Brødre, I som er elsket af Gud, vi ved, at I er udvalgt; for vort evangelium kom ikke til jer blot med ord, men også med kraft og med Helligånd og med fuld vished, og I ved, at sådan færdedes vi hos jer for jeres skyld. I efterlignede os, og Herren, og I tog under stor trængsel imod ordet, glade i Helligånden, så I er blevet et forbillede for alle de troende i Makedonien og Akaja. Fra jer har Herrens ord givet genlyd ikke blot i Makedonien og Akaja; nej, alle vegne er jeres tro på Gud nået hen, så vi ikke behøver at tale om det. Folk fortæller selv om, hvilken modtagelse vi fik hos jer, og om, hvordan I vendte om til Gud fra afguderne for at tjene den levende og sande Gud og fra himlene at vente hans søn, som han oprejste fra de døde, Jesus, der frier os fra den kommende vrede.
Første brev til thessalonikerne. Kapitel 5, 9...
Citat:
For Gud har ikke bestemt os til at rammes af hans vrede, men til at opnå frelsen ved vor Herre Jesus Kristus, som døde for os, for at vi, hvad enten vi er vågne eller sover, skal leve sammen med ham. Trøst derfor hinanden og opbyg hinanden, som I også gør.
Begivenheden (Guds Kærlighed) KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der bliver til KIRKE i verden.
Guds Kærlighed - betyder som kærlighed altid betyder to parter der behøver hinanden for at opnå fuldkommenhed, og her er det altså mennesket og Gud KÆRLIGHEDEN forener og forliger.
I og med begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus har vi klippen eller grundstenene til Guds Riget på jorden fordi Gud og mennesket nu lever sammen, i kærlig kreativ skabende samhørighed.
-0-0-0-0-
Jesus Kristus lever og dør ikke for sig selv men for os, for sit folk og ja for menneskeheden, for os alle. Så ja Jesus Kristus dør for vores skyld hvilket ingen kan være i tvivl om.
Meningen eller Guds Vilje var jo ikke korsdøden (for i så fald skulle vi alle jo ønske dette) men det var menneskers ondskab og forvirring omkring hvad der er fra Gud der forårsagede korsfæstelse, hvilket vi godt kan forudsige let vil ske i fremtiden også at mennesker der holder på Guds Retfærdighed og ÅND og FRIHED at de bliver slagtet af magthaverne, ja vi ser det hver dag, at der er mennesker som Paulus og Peter og utallige millioner andre der bliver slagtoffer i forbindelse med at de dør for menneskehedens skyld.
Om det er for at forsone en vred Gud eller en Guds Vrede med disse ofre, nej selvfølgelig er det ikke det. Og det er ej heller sådan at fx Markion og andre der er tæt på Paulus forstår Paulus, tværtimod.
At der er passage hos Paulus der kan læses som om forligelsen også er en forsoning som om en Gud der elsker slagtoffer ofre sin søn er noget vi mennesker har fundet på og skyldes en speciel læsning Paulus.
Jesus Kristus dør for vores skyld som også Apostlene Peter og Paulus og millioner af andre mennesker. Der er intet mærkeligt i dette.
Men ingen af disse mennesker dør forgæves, ej heller Jesus Kristus.
Det er ikke Guds Vilje alle disse slagtoffer - tværtimod, det er sørme mennesker der står bag disse utallige drab og henrettelser.
Så vi har ikke at gøre med en Gud der finder fornøjelse heri.
Men vigtigst af alt - er at alt hos Paulus drejer sig om begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus. Her er Gud kommet os nær, en forligelse er sket, nu bor og vandrer Gud med os.
Dette er sagen i en nøddeskal. Hold fast i dette ene og undgå tåbelig menneskelig teologisk filosofisk spekulation over en abstrakt forsoningslære. Iøvrigt er der utallige versioner af en forsoningslære, men det er ikke hvad Paulus vil have vi skal stå skoleret for og sige ja og amen til. Men at vi skal iklæde os KRISTUS (ta imod KRISTUS = lade os gribe af ÅNDEN) - den Begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der også bliver KIRKEN i verden.
Det er såre simpel og enkel - og vi skal bare komme igang som 1 Kor 2 og 2 Kor 3 så smukt illustrerer det og som Rom 7 og 8 også.
Det er LIV og ÅND - eller LIVET og ÅNDEN og FRIHEDEN fra Gud vi skal ta imod. Vi skal ikke ud i spekulationer, filosofiske teologiske grublerier som en forsoningslære eller teodice eller andet.
Det er jo ikke noget mentalt sindsligt via noget bogstaveligt som ufatteligt mange mennesker gør det til - læs 2 Kor 3 og forstå tingene engang for alle.
Gudsriget har jo hos Paulus intet at gøre med at jeg skal til eksamen i en filosofisk spekulativ teologisk forsoningslære.
Hvis et menneske vil stirre sig blind på sådanne bogstaveligheder så dør det fordi det går glip af den livgivende Guds Ånd, Gud Helligånden. 2 Kor 3.
Men mennesket elsker at mentalisere eller gøre tingene til noget sindsligt hjernespind akrobatik i øverste etage, men dybere i hjernen befinder de skabende arketyper MOTIVATIONER og BILLEDER (den Mythologiske BILLEDE TÆNKNING) hvorigennem alene det religiøse spirituelle kan forstås.
-0-0-0-0-0-
Men Jan ABC - hvis du er glad for Vandrer Mod Lyset og deres forståelse, specielle læsning Paulus - så må du aldrig lade dette blive en undskyldning for at du gør fremskridt i Gud.
Du skal jo ifølge Paulus ud over stepperne min ven.
Paulus er den første til at sige til dig, det er jo ikke mig der er Klippen vi bygger på, men klippen (livgivende vand) er Kristus den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.
Hvorfor mig siger Paulus - hvorfor al den fokus på mig siger Paulus.
Kristendommen har ifølge Paulus intet med noget mentalt og sindsligt at gøre, intet med at tro noget abstrakt spekulativt filosofisk teologisk - uanset hvad, om det er forsoningslære eller teodice eller noget andet. DETTE ER IFØLGE PAULUS FLØJTENDE LIGEGYLDIGT - men Paulus dør og der kommer en kirke til der ser anderledes på tingene.
Paulus havde slet ikke brug for at støtte sig til bogstavelige tolkninger som værende hvad det at tro dækker over, nej hos Paulus var TROEN KRISTUS SELV = ÅNDEN SELV - AT VÆRE GREBET AF ÅNDEN - GUD HELLIGÅNDEN.
Dette var så uimodståelig overbevisende i det miljø Paulus færdes at dogmatisk rettroenhed slet ikke endnu kunne komme på tale (det er noget en senere kirke bliver optaget af).
Vi må huske Paulus er heterodoks jødisk orienteret. Uanset hvor meget kendskab han også har til ortodoks jødedom og selv har været inde omkring ortodoks jødisk tænkning, hvad dette så end måtte være, da jødisk tænkning aldrig vil kunne være et entydigt fænomen, men altid en vilkårlig tolkning.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!