annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15838443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2395763
Et andet syn 2000962
Åndelig Føde 1588777
Jesu ord 1532846
Galleri
Glædelig Jul og et Godt Nytår
Hvem er online?
2 registrerede Hanskrist, Arne Thomsen 241 gæster og 84 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 19 af 245 < 1 2 ... 17 18 19 20 21 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32336 - 30/05/2021 22:15 Re: Ny stil ... [Re: Tikka]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3687
Sted: Nørresundby
Citat:
Citat:
HansKrist:

Ja du er blevet meget mere ligetil at samtale med.


Jamen fortjenesten er din.

Du angriber ikke - og det ville være nok til, at jeg kan samtale, hvis der er noget at samtale om.

Så du behøver ikke at rose mig og stryge mig med hårene for at få mig udfrittet - bliver da også helt nervøs med din nye stil efter så mange års pres og "tæsk"



Okay, nu er det anden gang i dag jeg får en påmindelse, her fra dig og fra Gerth der havde skrevet noget til mig og nu var lidt spændt på om der kom en voldsom aggressiv tilbagemelding fra mig, den slog, ramte mig og nu du siger det samme, det rammer nok endnu hårdere, og jeg tager til mig kritikken.


Husker engang Anne (ALH) der studerede teologi på Århus Universitet hun sagde at noget af det hun og andre frygtede var at ende i en ordkrig, verbalt slagsmål med mig. Jeg troede jeg havde ændret mig.

Husker også fra min studietid at mine medstuderende fra psykologi studiet sagde at det at havne i en diskussion med mig - her var resultatet givet på forhånd, da jeg var umulig at bide skeer med. Husker også at jeg skændtes med Gud og hvermand i mange år, fra jeg var ca 20 - til omkring de 40 år.

Har stadig i en samtale et voldsomt hidsigt temperament, men nu er jeg så gammel og tandløs og ser fysisk som Paulus ikke ud af noget særligt såvel som jeg har en talefejl som Paulus, så det er idag kun på skrift jeg indimellem lykkes at virke imponerende. Og jeg troede kun dette gjaldt teologi filosofi og psykologi og sådan noget, men i forbindelse med sommerhuset, og en ny lokalplan vi 148 sommerhus ejere har gjort indsigelser imod, jeg blev lidt forskrækket over mine skriftlige overtalelsesevner i en fuldstændig andet jordnær sammenhæng, anede ikke at jeg kunne skifte spor til noget fuldstændig anderledes og så have en så god evne til at argumentere og beskrive et forhold for andre mennesker, så det fremstår levende og klart og virker overbevisende. Det kom lidt bag på mig og jeg tænkte - hovsa hvad sker lige her. Og faktisk vil jeg gerne stikke piben ind da jeg ikke ønsker at vække opmærksomhed, men det er for sent, jeg har afsløret en side af mig selv, så nu må jeg bare lade det synke ind at jeg har afsløret noget, og håbe at folk tilgiver mig - mit meget stærke emotionelle og følelsesmæssige sproglige stil.

Mine "ægteskaber" eller langvarige forhold er også røget i svinget meget pga mit opfarende temperament og hidsighed i diskussioner.

Som lille barn fløj jeg i flæsket på de voksne, også i skolen de der var ældre, men jeg var dog det mest harmoniske og vellidte og venlige fredelige omgængelige knægt tænkes kan, det var kun hvis der var noget der tændte mig, så gik jeg frygtløs i krig med alt og alle og kendte ikke min plads i hierarkiet.

Kan godt mærke i forbindelse med sommerhus køb at jeg skal passe på med mit temperament (alt foreningsliv (alle vores interesse konflikter, forskellige interesser) og problemer med lokalplanen, kommunen og bygherren). Det har også i familien og på arbejdspladser og i venskaber indimellem fået et uheldigt efterspil.

Meget antændelig - meget emotionelt - voldsom temperament som min mor sagde, meget modsat min bror der var medgørlig og nemmere at samarbejde med. Men igen jeg var meget harmonisk og hvilede meget i mig selv og var yderst vellidt, afholdt, men folk havde respekt for mig, da de vidste jeg var egensindig og en kriger hvis det kom til stykket.

I dag kan jeg se mig selv i Paulus og Nicolai Berdyaev - også disse to som jeg elsker overalt på jorden de havde et voldsomt temperament. Selvfølgelig var de også begge yderst vellidt og afholdt. Fx Berdyaev Sundays i Paris, hvor hele den intellektuelle europæiske, ihvertfald franske og eksil russiske elite, mødtes, alle de der har sat deres spor i det intellektuelle politiske miljø, uden hvem, uden disse, EU og menneskerettighedernes udformning er svært at forstå til bunds såvel som Emmanuel Macron hvem han er barn af, -- ja her mødtes folk i stuen om søndagen og de ventede med spænding på hvornår Berdyaev trådte ud af sit studere kammer på første sal og gik ned af trappen til de fremmødte i stuen og de sagde at de aldrig rigtig kunne være sikker på hvor Berdyaev's heftige engagement og ophidselse ville føre samtalen hen.

Troels Engberg-Pedersen international Paulus ekspert siger at det der afgør at Paulus er et usædvanligt geni skyldes at han springer rundt i sine tanker og vi andre mere dødelige må virkelig lægge os i selen for at forstå hvad geniet konstant får af geniale dybe indsigter - da vi ikke tænker i så voldsomme spring. Også Paulus har tydeligvis som Berdyaev et meget ilter temperament, meget emotionelt.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32337 - 30/05/2021 22:16 Re: Helligånden [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919

Så din oplevelse og erfaring af følgende 3 citater gør, du tror, der er tale om helligåndens virke her? - hmm ok


1. når der var HUL IGENNEM

2. på akkord - der skete der ofte noget magisk med os alle sammen humør

3. Selvfølgelig blev jeg berygtet at ham den dumme - faktisk var ham der præsterede bedst af alle godt 100 af Danmarks yngre klogeste hoveder. Det var også mærkeligt også for mig selv, men jeg var under inspiration og fik konstant åbenbaringer og indsigter fra en anden verden.

Men du tror vel helligånden kommer fra gud til kristi tjenere, ikke?

***

Top Svar Citer
#32338 - 30/05/2021 22:48 Re: Helligånden [Re: Tikka]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3687
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

Hvad forstås der ved hard core KRISTUS TROENDE – og hvordan er man det uden tro



Gennem Erfaringer med ÅNDEN. Der er ingen grund til at tro som at tro på noget. Men at være modig og turde lade Ånden begynde at arbejde i os og lade sig drive af ÅNDEN.

Jeg bruger her ÅNDEN som Paulus, altså det dækker over Gud Helligånden og Guds Ånd - og dette at være i KRISTUS er også lig med at have ÅNDEN og at være født påny af GUDS ÅND.


Citat:
Tikka:

Men du tror vel helligånden kommer fra gud til kristi tjenere, ikke?


HELLIGÅNDEN er Gud - er Gud Helligånden. Vi kan ikke tillade os at få nogen tanke om Gud udenfor begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

HELLIGÅNDEN er ikke en gave for at være i tjeneste, for at være en KRISTI tjener - det er ufortjent og det er dermed Guds Frie Nådesværk med os - det beror på Gud og Guds Ånd og Kraft og underfulde gerninger med os. Så er hjælpeløst overgivet til Guds Ånd og Nåde. Også derfor jeg siger at jeg ikke kan, modsat mange andre, leve uden Gud.

Mange lever uden Gud i deres liv og så har de i stedet for Gud en masse de tror på, ofte fra Hellige Skrifter, Koran og Bibelen fx og de lever så i trosforestillinger fremkaldt af læsning, dette er for mig som sagt en umulighed fordi ordblind og opvokset på landet og mine forældre brugte kun sproget til at beskrive forhold der angik at de fik mad på bordet. Andet kan for mine forældre og ordblinde mig sproget ikke bruges til. Så at møde intellektuelle, lidt i gymnasiet, men først for alvor på Århus Universitet var et mindre chok for mig og vi skændtes også altid - jeg var aldrig enige med dem. Også derfor jeg finder Simon's religionskritik fuldstændig tåbelig og det har været svært at skulle lægge ører til det han skrev i den sammenhæng. Jeg forstår virkelig ikke en spoleret bogorm der kan få mad på bordet uden at skulle arbejde for føden. Hvordan pokker kan man få penge på kontoen hver måned ved at være beskæftiget med litteratur og røverhistorier - ved ikke at skulle så og høste, røgte og slagte og spise deraf sammen med hvad man i høsten fik bragt i lade og kartoffelkulen og syltet til viktualier rummet.

Igen jeg har kun 1 virkelighed - en og samme virkelighed - og at tro noget preller fuldstændig af på mig.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32340 - 31/05/2021 06:08 Re: Helligånden [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919
Citat:
HELLIGÅNDEN er Gud - er Gud Helligånden. Vi kan ikke tillade os at få nogen tanke om Gud udenfor begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.


HELLIGÅNDEN er Gud - er Gud Helligånden.

Er der her tale om treenighedslæren?




Citat:
HELLIGÅNDEN er ikke en gave for at være i tjeneste, for at være en KRISTI tjener - det er ufortjent og det er dermed Guds Frie Nådesværk med os - det beror på Gud og Guds Ånd og Kraft og underfulde gerninger med os. Så er hjælpeløst overgivet til Guds Ånd og Nåde. Også derfor jeg siger at jeg ikke kan, modsat mange andre, leve uden Gud.

Helligånden er guds ånd - sandhedens ånd til Jesu disciple

Citat:
Løftet om en anden talsmand

Elsker I mig, så hold mine bud; og jeg vil bede Faderen, og han vil give jer en anden talsmand, som skal være hos jer til evig tid: sandhedens ånd, som verden ikke kan tage imod, fordi den hverken ser eller kender den. I kender den, for den bliver hos jer og skal være i jer. Jeg vil ikke efterlade jer faderløse; jeg kommer til jer. Endnu en kort tid, og verden ser mig ikke længere, men I ser mig, for jeg lever, og I skal leve. Den dag skal I erkende, at jeg er i min fader, og I er i mig og jeg i jer. Den, der har mine bud og holder dem, han er den, der elsker mig; og den, der elsker mig, skal elskes af min fader; også jeg skal elske ham og give mig til kende for ham.«
Judas, ikke Iskariot, sagde til ham: »Herre, hvordan kan det være, at du vil give dig til kende for os, men ikke for verden?« Jesus svarede ham: »Den, der elsker mig, vil holde fast ved mit ord, og min fader vil elske ham, og vi skal komme til ham og tage bolig hos ham. Den, der ikke elsker mig, holder ikke fast ved mine ord. Og det ord, I hører, er ikke mit, men Faderens, som har sendt mig.
Sådan har jeg talt til jer, mens jeg endnu var hos jer. Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer. Fred efterlader jeg jer, min fred giver jeg jer; jeg giver jer ikke, som verden giver. Jeres hjerte må ikke forfærdes og ikke være modløst! I har hørt, at jeg har sagt til jer: Jeg går bort, og jeg kommer til jer. Hvis I elskede mig, ville I glæde jer over, at jeg går til Faderen, for Faderen er større end jeg. Nu har jeg sagt det til jer, før det sker, for at I skal tro, når det sker. Jeg skal ikke tale meget med jer mere, for verdens fyrste kommer; og mig kan han intet gøre, men det sker, for at verden skal forstå, at jeg elsker Faderen og gør sådan, som Faderen har påbudt mig. Rejs jer, lad os gå herfra!

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/joh/14

***

Top Svar Citer
#32341 - 31/05/2021 06:22 Re: Helligånden [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919
Citat:
Igen jeg har kun 1 virkelighed - en og samme virkelighed - og at tro noget preller fuldstændig af på mig.

Det forstår jeg ikke. Du skriver jo ovenfor - og her nedenfor - hvad du tror.

Citat:
HELLIGÅNDEN er Gud - er Gud Helligånden. Vi kan ikke tillade os at få nogen tanke om Gud udenfor begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

HELLIGÅNDEN er ikke en gave for at være i tjeneste, for at være en KRISTI tjener - det er ufortjent og det er dermed Guds Frie Nådesværk med os - det beror på Gud og Guds Ånd og Kraft og underfulde gerninger med os. Så er hjælpeløst overgivet til Guds Ånd og Nåde. Også derfor jeg siger at jeg ikke kan, modsat mange andre, leve uden Gud.
Top Svar Citer
annonce
Side 19 af 245 < 1 2 ... 17 18 19 20 21 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Hanskrist
10/05/2024 21:02
Vigtige præciseringer
af somo
09/05/2024 14:19
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Fiskeriforening på Bornholm endegyldigt..
10/05/2024 21:14
Hollandsk Eurovision-sanger må ikke del..
10/05/2024 20:54
Mindst 50 døde i oversvømmelser i Afgh..
10/05/2024 20:45
Kylian Mbappé forlader PSG til sommer
10/05/2024 20:20
Eurovision-arrangør undersøger 'hænde..
10/05/2024 19:43
Nyheder fra Religion.dk