"Paul Tillich-citat underbygger jo ikke din skarpe påstand."
Nej skulle det det? Det citat af Tillich er bragt for at få Paulus syn på Jesus frem, da jeg lige havde nævnt evangeliernes guddommelige og lidt uvirkelige opfattelse af Jesus - så det var derfor jeg bragte Tillich citatet
Evangelierne er teologiske biografier - fremstillingen af Jesus er gjort ud fra at man har udviklet en teologisk opfattelse af Jesus, det er de kristnes Jesus,,,, det er ikke historiske dokumentariske biografier der er tænkt at skulle opfattes troværdige, der foregår alt muligt vi ikke kan have tillid til hvis vi tror tanken er en virkelighedstro beskrivelse af Jesus og Jesu liv,,,, nogle ting kan være korrekt nok, ihvertfald korsfæstelsen er uomgængelig, han er tydeligvis blevet henrettet hvilket jo også stemmer overens med den ærlige ædruelige sandfærdige Paulus
Vil du forstå Jesus må du begynde med Paulus - dette lyder paradoksalt da Paulus ikke har skrevet meget om Jesus, men du skal begynde med den gejst temperament og spiritualitet, og politiske samfundsmæssige engagement der er tale om i de urkristne samfund, menigheder, hvorfor Jesus også må ha været en sådan figur ellers ville de urkristne menighederne ikke være gennemsyret heraf
Også helbredelser og dette at tage sig af de syge og fattige og udstødte findes både hos Paulus og evangelierne ----- de ting der findes begge steder må ha noget på sig, fordi der ikke findes noget usandt hos Paulus. Paulus ville aldrig tillade sig selv at skrive noget usandt, han kan ikke lyve den mand, måske han er lidt asperger siden han er alt alt for ærlig, selvbiografisk ærlig fx
Hos Paulus spiller kvinderne en helt central rolle på lige fod med mænd,,,, hos Paulus vrimler det med kvinder, dette mangler i så udtalt grad i evangelierne (12 mandlige disciple) selv om der dog er nogle beretninger der vidner om at Jesus kom rigtig godt ud af det med kvinder og uden problemer omgikkes dem
Så de 12 mandlige discipler er uden tvivl en teologisk konstruktion, så her er det nok Paulus der har ret, og at Jesus som hos Paulus omgikkes mindst lige så meget kvinder som er tilfældet i de paulinske urkristne menigheder hvor kvinder spiller en helt afgørende rolle
Men igen der er mange sympatiske kvinde portrætter i evangelierne, og da det stemmer overens med Paulus breve må Jesus altså ha haft en god og ligeværdig samvær med kvinder
-0-0-0-0-
Lad os slutte med Pauls Spirit Christology
it is not the spirit of the man Jesus of Nazareth that makes him jeg Christ, but that it is the Spiritual-Presence, God in him, that possesses and drives his individual spirit. This insight stands guard against a Jesus-theology which makes the man Jesus the object of Christian faith.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!