Meditation har været anvendt i den tidlige kristne tradition. Kristen meditation handler om igennem stilhed og bøn at blive opmærksom på Kristi nærvær og bringe Kristus i centrum. Det vil sige, at modsat de østlige religioner hvor de meditative teknikker skal hjælpe den enkelte med at tømme sit sind, er formålet med den kristne meditation at få fyldt sit sind med evangeliets budskab. Mystikeren Teresa af Ávila beskriver en kristen mediativ praksis i "Sjælens Slot".
"Kristen meditation handler om igennem stilhed og bøn at blive opmærksom på Kristi nærvær og bringe Kristus i centrum".Ja at KRISTUS vinder skikkelse i os, over os, at vi iklæder os KRISTUS, vores "i Kristus væren", Gud i os og vi i Gud (Guds fødsel i os der også altid bliver til vores fødsel som nye mennesker i Gud), begivenheden KRISTUS: den Gud HelligÅndens ny væren og virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus, der også er eller altid bliver KIRKE i verden.
Siden 2003 har jeg drøftet de her forhold med jmp, KrænP, og Anne (ALH) til hudløshed og ønsker en og anden at forstå tingene dybt så er det bedre at studere mine indlæg end at læse overfladisk kun Wikipedia artikler. Læs fx "lidt løbefilosofi og metafysik" og "den kristne tros essens og dynamiske væsen" og "her begynder og finder I min tro".
Christfulness eller Christheartbeautyfulness som jeg har sagt i mange år, frem for mindfulness. Mindfulness er fokuseret på sindet og på hypotone sindsstemninger hvilket aldrig vil kunne iklæde os Kristus, give os hele guddomsfylden i kød og blod, fordi der mangler den guddommelige åbenbaringens voldsomme lyksaligheds katastrofe affekt og ekstase og entusiasme og begejstring som begivenheden Kristus afhænger af: ”en guddommelig gerning i os, som forvandler os og føder os på ny af Gud” Luther
Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til! Men alt dette skyldes Gud, som forligte os med sig selv ved Kristus. 2 Kor 5, 17 - 18.
Den religiøse åbenbaring, Kristusbegivenheden/Damaskusoplevelsen, er en begivenhed, der ikke blot sker for mig. Den er en indre katastrofe i mig, og indtræffer denne katastrofe ikke med mig, er åbenbaringen uden betydning (Nicholas Berdyaev/Hanskrist).
Zizioulas claims that Baptism constitutes an ontological change in the human, making them an ecclesial hypostasis, or a person. This rebirth 'from above' gives new ontological freedom as it is not constrained by the limits of biological existence. Zizioulas
"Grib i din væren det, der har grebet og sprængt dig"; Glem aldrig hvad du har mødt", "Elsk det, som du aldrig ville kunne tro to gange", Fortsæt med at være denne, person, eller en og anden, der er blevet grebet og forrykket af en sandheds begivenhedsproces". Alain Badiou om begivenheden KRISTUS ind i verden ved mennesket Jesus som en historisk indstiftende sandheds begivenhedsproces som vi idag kender som KIRKEN i verden.
Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.
Det sidste er så altafgørende vigtigt at forstå fordi vi ikke bliver "ego løse" eller "ego svækkede" indenfor det kristne bønsliv og gudstjeneste liv. Ej heller kan den hypotone (afspændte) new age mindfulness praksis forenes med den kristologiske antropologi hvor der er tale om en hvidglødende entusiasme, ekstatisk begejstrings struktur, høj og intens eksistentiel spænding og ekstatisk affekt der alene er på det grundlag åbenbaringer (1)* formår at sætte sig igennem,manifestere sig hos os mennesker, endvidere kræver det samme stræben og kamp for at KRISTUS må blive alt i alle som vi finder hos Apostlen Paulus.
-0-0-0-
(1)*:
Fornuft og Ekstatisk Fornuft (Ekstatisk Fornuft = her vi finder de religiøse åbenbaringer).
the prominent ontological role of “Christ event” because, for Tillich, divine revelation is never derived from human experience but it “is given to experience and not derived from it. Therefore, experience receives and does not produce.”
is exactly the meaning of what Tillich said, “Theology is necessarily existential.”
Therefore, to be existential is to be experiential.
Åbenbaringsdimensionen over vores liv, som også er det forhold Jungs psykologi er grundlagt på, her beskrevet af Paulus 1 Kor 2:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt,
og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,
det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,
det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.
-0-0-0-0-
Viktor Frankl har som nervelæge og psykiater en bemærkelsesværdig kritik af den new age mindfulness praksis der idag er så udbredt, følger her:
“To be sure, man's search for meaning may arouse inner tension rather than inner equilibrium. However, precisely such tension is an indispensable prerequisite of mental health.
“What man actually needs is not a tensionless state but rather the striving and struggling for some goal worthy of him. What he needs is not the discharge of tension at any cost, but the call of a potential meaning waiting to be fulfilled by him.”