Ordkløveri Tikka.
At man samlede ind og her gav (gav - gaver) folk efter økonomiske evner til de syge og fattige kan godt ses som en forløber for det vi forstår ved vores moderne social stat hvor staten overtager (financieret over skattebilletten) mange af de opgaver kirken ellers havde haft fokus på og varetaget. Det var begyndelsen til at det kunne være en institutionaliseret ikke bare Kirkens opgave men også en mere sekulær samfunds, stats, opgave at hjælpe de fattige og syge. At Paulus kan ses som en slags skatteopkræver må hentyde til det at han som alle andre var med til at samle ind til Jerusalem (til de trængende fattige og syge og udstødte), for ellers er han jo kendt for at være "teltmager". Og nej Paul's autoritet, den respekt og anerkendelse, Peter fx (og søjlerne) gav Paulus var tydeligvis hans intelligens og åndelige begavelse, han var karismatisk og ufattelig godt begavet og sprogligt meget velformuleret, ihvertfald på skrift. Peters brev nævner netop forholdet.
Det har også vor kære broder Paulus skrevet til jer med den visdom, som han har fået, sådan som han jo skriver i alle sine breve, for så vidt han kommer ind på dette emne. I hans breve er der nogle ting, som er vanskelige at forstå, og som ukyndige og ubefæstede sjæle fordrejer – men det gør de jo også med de øvrige skrifter – til deres eget fordærv.
At Paulus ikke kunne finde på at indynde sig, her taler Galaterbrevet sit tydelige sprog, hvor han går i rette med Peter. Menneskefrygt tar Paulus på det kraftigste afstand fra.
Uanset om Paulus var fysisk geografisk langt væk fra Jerusalem og søjlerne her, så var hans breve så vægtige og så udbredte at de var umulige at komme udenom. Og gjorde man kort proces overfor Paulus breve, ja så fik man Paulus breve imod sig, og her ville man så trække det korteste strå, også derfor Kirken tar Paulus med i kanon, ikke fordi man ønskede det, da hans tanker var farlige for Kirken, men fordi man ikke turde få ham imod sig, siger Albert Schweitzer.
Dette gik godt for Kirken at de havde Paulus med ombord (med i kanon) lige indtil op imod bogtrykke kunsten hvor bibelen nu også når frem til folket og ja så kan Kirken ikke længere skjule, redigere og vinkle Paulus som de helst vil overfor folket, nu kan folk ved selvsyn læse hvad Paulus skriver om retfærdiggørelsen gennem TRO og ikke gennem gerninger og aflads handel. Alt hvad der kommer med reformationen bygger stort set på Paulus og det forsætter med Paul Tillich "The Systematic Theology" der har præget det 20 århundrede og nu med HansKrist det 21 århundrede. Det er også hos Paulus at Bibelfundamentalisme ses at være et kristent kætteri.
Paulus har gjort en stor reformatorisk gerning ved sin lære om retfærdiggørelsen ved troen alene. Endnu større ting vil han udrette når hans Kristus-mystik, hans mystik om frelsen i Guds rige ved samfundet med Kristus, i fællesskabet med Kristus (Pauls ”i Kristus” mystik), bliver forstået, når engang den magt som ligger gemt i dette forhold begynder at udfolde sig. A. Schweitzer.
Og Paul Tillich siger netop hans Systematic Theology er bygget på hvad Albert Schweitzer efterlyser som den fortløbende revolutionerende indflydelse Paulus vil få på verden med hans spiritualitet der drejer sig om vores mystiske væren i Kristus