Du stiller spørgsmålet:
Er det bevidstheden der er ånd?
Mit svar:
Det tror jeg ikke. Jeg tror ånd er noget langt højere.
Du påstår:
Dog mennesket fødes jo ikke med guds ånd – Helligånden ... denne frie gave skal der bedes om i Jesu navn.
Min replik:
Dermed udelukker du jo alle ikke kristne
- måske med undtagelse af muslimerne, der jo opfatter Jesus som en stor profet.
Det tror jeg ikke. Jeg tror ånd er noget langt højere.- Hvordan højere? … kan guds ånd blive højere end hans bevidsthed?
Dermed udelukker du jo alle ikke kristne - måske med undtagelse af muslimerne, der jo opfatter Jesus som en stor profet.- Bibelen forkynder, at gud skaberen er den eneste sande gud, så de der tror noget andet, er stadig resultatet af han skaberværk – så hvis alle havde Helligånden – var født med den - ville menneskene vel alle gøre guds vilje – men mister derved egen frie vilje, med mindre man gør guds vilje af kærlighed …
Kan man sige Adam og Eva ikke havde kærlighed til gud, eller de måske blot ikke påskønnede den. For kærligheden kommer jo fra gud ...
Når mennesket er skabt i guds billede og flest ikke kan leve i kærlighed – gud er kærlighed siger bibelen – så genspejler mennesket jo ikke guds billede og kan ej heller være født med Helligånden - for så havde Adam og Eva vel ikke syndet … selv om det er guds ånd - Helligånden - som har givet mennesket livet.
Måske det blot betyder at vi er skabt i og til kærlighed …
… men guds kærlighed rækker jo kun så længe man adlyder.
Adam og Eva blev bortvist, da de fulgte deres egen vilje og begær.
Så hvad betyder det, når bibelen siger at mennesket er skabt i guds billede?***