1
registreret
(1 usynlig),
797
gæster og
137
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#29792 - 01/05/2020 20:25
Re: Hvad vi lærer hos Paulus
[Re: ]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3959
Sted: Nørresundby
|
|
Lad nu være med at sylte alting i noget bibelsk religiøst Gerth,,,
Vi ved allesammen hvad der foregår og dine krigeriske angreb på folk, klarer vi nok, du får bare lidt igen af samme skuffe, og bliver nok sat på plads, eller finder ud af at du klarer dig bedst og har det bedst med dig selv og din samvittighed hvis du opfør dig rimelig civiliseret.
På samme måde finder Arne og undertegnede ud af det med hinanden.
Og næppe to har revet og flået i hinanden som Thomas og undertegnede, men Guds Kærlighed KRISTUS førte os sammen til sidst.
Paulus og Peter skændtes vildt og inderligt, debatterede vildt og inderligt trosspørgsmål. Men selv om Paulus ydmygede Peter, skriver Peter med stor respekt om Paulus.
Vi mennesker skal lære at lovsynge med vores forstand om tingene.
Læs følgende Gerth:
Albert Schweitzer om Paulus:
Paulus har for alle tider sikret os retten til at tænke i overensstemmelse med kristendommen. Han sætter den erkendelse, som skyldes Kristi ånd (og som vi ejer), over den traditionelle tro. Han har absolut og usvigelig ærbødighed for sandheden. Han vil ikke vide af den ufrihed, som er dikteret af tidligere læremestre, han anerkender kun den, som kærligheden pålægger os. Men dette vil ikke sige, at han er revolutionær. Han tager sit udgangspunkt i menighedens tro, men han anser sig ikke for forpligtet til at standse, hvor denne ophører; han hævder, at han har ret til at tænke de tanker, der gælder Kristus, til ende, og han tager ikke hensyn til, om den erkendelse, han derved når frem til, ligger inden for rækkevidden af de opfattelser, som hersker i menigheden, og kan anerkendes som en del af menighedens tro. Her optræder altså tænkningen for første gang i kristendommen, og resultatet giver os god grund til at mene, at troen ikke har noget at frygte af tænkningen, selv om den forstyrrer freden og fører til et opgør, som tilsyneladende ikke falder heldigt ud for fromheden.
Det har således en vis betydning for alle tider, at kristendommen symfoni begynder med en vældig dissonans mellem tro og tænkning, en dissonans, som går over til harmoni. Forudsætning for, at kristendommen skal blive en levende sandhed i de følgende generationer, er, at der stadig optræder tænkere i den, som i Jesu ånd gør troen på ham til erkendelse i de tanker, som hører til i verdensanskuelsen i de forskellige tider. Hvis kristendommen bliver til en traditionel tro, som gør krav på ganske simpelt at blive overtaget af de enkelte, mister den forbindelsen med tidens åndelige liv og har ikke længere evnen til at optræde i en ny skikkelse i en ny livsanskuelse. Hvis tænkningen ikke må tage overleveringen op til kritik, går det ud over den kristne sandhed, og den kristne sandfærdighed vil også lide under det. Det er derfor, det har en så vældig betydning, at Paulus ser det som noget ganske selvfølgeligt, at han skal gennemtænke troen på Jesus Kristus i hele dens omfang og hele dens dybde. Når han siger, at man ikke skal hindre ånden i at komme til sin ret, og at friheden er der, hvor Herrens ånd råder, betyder dette, at den tænkende kristendom skal have sin ret inden for den troende kristendom, og at snæversynet tro ikke må undergrave respekten for sandheden. Kristendommen må aldrig miste den storsindethed, som gør, at den hos Paulus også anerkender tænkningen som noget, der kommer fra Gud. Der er noget frisk og forårsagtigt over den Paulinske kristendom, og det må ikke komme dertil, at dette overlever sig selv i den kristendom, vi bekender os til. I kristendommen optræder Paulus som tænkningens skytshelgen. Alle, der tror, at de tjener evangeliet bedst ved at tilintetgøre den frie tænkning i troen på Jesus, må skjule sig for Paulus.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#29793 - 01/05/2020 20:36
Re: Hvad vi lærer hos Paulus
[Re: Arne Thomsen]
|
|
Så du mener, at når Paulus skriver: "ligesom jeg selv er kendt fuldt ud", så skal det forstås som: kendt af Gud. Ja.Og du indvender selv, at alle er "kendt af Gud".
Ja.Jeg kan ikke se, det giver mening. Hvis ikke vi er kendt af gud, kan han jo ikke drage os ***
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#29795 - 01/05/2020 21:05
Re: Hvad vi lærer hos Paulus
[Re: ]
|
|
Ved ikke hvad kristne tror. Der jo stor forskel på kristnes trosforståelse og trosliv. Men i følge Johannes 6:44 lyder det: Ingen kan komme til mig, hvis ikke Faderen, som har sendt mig, drager ham, Hvordan mener du, det skal forstås. Kan faderen drage nogle han ikke kender? De som drages og tager imod må jo også kende gud og Jesus, eller hvad? ***
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#29798 - 01/05/2020 22:07
Re: Hvad vi lærer hos Paulus
[Re: ]
|
|
Når folk skændes imod hinanden, sker det uretfærdigt ligesom med de dyr, hvor den stærkeste eller mest brølende dominerer skræmmende over taberen, fordi han/hun bliver bange. Hunde gør ligesådan. Når mennesker er vrede på hinanden, opfører de sig ubevidst med for primitivt irrationelle reaktioner, hvor deres åndssvage ord er grimme på en beskidt måde. Helligånden er ikke medskyldig i dette. Helligånden er ikke medskyldig i dette.
Helligånden kan kun være i guds tjeneste. Ang. vrede ifølge Matthæus 5:21-26 I har hørt, at der er sagt til de gamle: ›Du må ikke begå drab,‹ og: ›Den, der begår drab, skal kendes skyldig af domstolen.‹ Men jeg siger jer: Enhver, som bliver vred på sin broder, skal kendes skyldig af domstolen; den, der siger: Raka! til sin broder, skal kendes skyldig af Det store Råd; den, der siger: Tåbe! skal dømmes til Helvedes ild. Når du derfor bringer din gave til alteret og dér kommer i tanker om, at din broder har noget mod dig, så lad din gave blive ved alteret og gå først hen og forlig dig med din broder; så kan du komme og bringe din gave. Skynd dig at blive enig med din modpart, mens du er på vej sammen med ham, så din modpart ikke overgiver dig til dommeren og dommeren igen til fangevogteren, og du kastes i fængsel. Sandelig siger jeg dig: Du slipper ikke ud derfra, før du har betalt den sidste øre.
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
annonce
|
|