Hej Arne
Jeg har fundet et link til dig som jeg tror vil interessere dig, her:
Jesper Garsdal: Kristen Mystik Du behøver kun læse de første 3 - 4 sider og du finder noget der har din store interesse. -0-0-0-
Det link har ikke nødvendigvis noget med skabelsesteologien at gøre.
Jeg har læst en del Gustav Wingren og har altid været glad for ham, som Løgstrup i øvrigt (religionsfilosofiske Løgstrup).
Har også en bog af Gustav Wingren: "'Menneske og kristen' - en bog om Irenæus og Grundtvig".
Side 55 - 56:
Irenæus om hvad der sker i nuet med den kristne menighed. Guds skaberhænder, som i begyndelsen formede mennesket til Guds Billede, griber netop nu fat i mennesket og begynder at arbejde med det igen. Drømmen om billedet har slumret længe, nu vågner den igen, nu findes der håb, nu er billedet blevet kød og blod.
Det er en bemærkelsesværdig form for vitalitet, som bærer urkirkens triumferende tydning af sin hverdag. På den tid havde man verden imod sig, og man var midt i det alt sammen sikker på, at man havde verdens Skaber for sig.
Ikke så mærkeligt at de kristne udvikler en JESUS KRISTUS IKON MYSTIK og/eller TEOLOGI - det findes allerede udformet tydeligt hos Paulus, hvor JESUS KRISTUS er ikke bare Guds Billede men også Guds Ansigt - hvormed Gud kommer i øjenhøjde med vi mennesker. Berdyaev taler endda om at det først er i KRISTUS vi mennesker skænkes eller har vores guddommelige personhed ANSIGT (1)* - karisma og udstråling ville Paulus sige.
Smukke ansigter med Karisma og udstråling og forklarelse er guddommelige og HELLIGE - hvorfor den menneskelige unikke enestående personlighed er hellig i kristendommen - også det der får Berdyaev til at påstå kristendommen er kærlighedens religion pr se - da den værner om hvert enkelt unikke enestående personlighed, det uerstattelige enestående menneske vi hver især er. Også derfor i kristendommen vi ikke skal være ens men autentiske - vi skal være hvad Gud har tænkt sig med os, vi skal være Guds Tanke, Ide, Billede (Motiv) med netop lige os. Vi skal udforme og realisere hvad Gud har KALDET os til, den mening Gud har med vores liv.
The face of man is the most amazing thing in the life of the world; another world shines through it. It is the entrance of personality into the world process, with its uniqueness, its singleness, its unrepeatability." Berdyaev
Human love is intimately and profoundly bound up with the human face. The face is the entrance of the spiritual into the cosmos, but also the point of entrance of one soul into the life of the other. The face is an entreaty to love and to honor what love produces.Love is a refutation of the violence that results in death. Berdyaev
“The human face is the proof for the existence of God.” Max Picard
(1)*:
ANSIGTET spiller en central rolle for Darwin og for moderne neurovidenskab, neuropsykoanalyse, og ja for Paulus og ortodoks kristendom - da det er her vores karismatiske forklarede personlighed og ANSIGT afslører at SKØNHEDEN kommer indefra, kommer fra den samme Guds Ånd - selv om det karismatisk udtrykkes og kommer til udtryk på individuel vis for hvert unikke enestående menneske.
Også derfor de 12 discipler udviser så fuldstændig forskellige personligheder.
Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged,there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.
there is no loss of self but an enriching of itDette er det smukkeste ved den kristne SPIRITUALITET og også det der får Berdyaev til at hævde det er kærlighedens religion pr se. Et menneske er ikke bare anonym og et nummer - et eksemplar af racen homo sapiens, vi er alle unikke enestående og uerstattelige med hver vores INDIVIDUALITET og PERSONLIGHED.
Og jo mere vi udmærker os, jo mere ydmyge bør vi optræde i kollektivet, samfundslivet - fordi ingen af os er bedre eller mere værd uanset hvordan vi udmærker os gennem de karismatiske Åndsgaver vi er tildelt (vores KALD) - da vi alle lige meget er Guds Børn - det er den samme Guds Ånd der virker et i mit liv og noget andet i et andet menneskes liv etc.
Den personlighedens biodiversitet eller mangfoldighed og/eller de FRIHEDS GRADER vi ser i den vestlige kristne kultur og SPIRITUALITET må vi om noget takke Paulus for. Og hele verden vil have del heri men religiøse mørkemænd er på reaktionær vis skræmt fra vid og sans over denne FRIHED fra Gud.