Tikka:
måske du med din store viden skulle lave en tråd ang. 1 Kor 2 og 2 Kor 3
1 Kor 2 har jeg haft flere skriverier om og tænkte jeg forleden har alt hvad jeg står for og ja Jung. Paulus ridser Jungs psykologi op her såvidt arbejdsprogram og metode. Og heldige de kristne der forstår det og bliver sendt i den retning.
-0-0-0-0-0-
Din position Tikka er at jo mere bibellærd et menneske er, jo mere kristent er det, jo stærkere et kristent trosliv med dets tilhørende SPIRITUALITET har det.
Men ingen, INGEN, bibellærde stiller det sådan op. At være bibellærd er et universitets fag. Men for alle disse dygtige bibellærde, gælder ikke din logik, at jo mere bibellærd et menneske er jo stærkere et kristent trosliv og spiritualitet har det. Et menneske kunne ligesåvel være ingeniør eller jurist, ja at være bibellærd siger nøjagtig lige så lidt om et menneskes kristne trosliv og spiritualitet som ingeniør og jurist. Troslivet, det kristne trosliv og dets spiritualitet, er ikke knyttet til et bibelsk tankeunivers som du og JV gør det til. Og bibellærde vil ej heller godkende lige jeres forståelse.
Så der er noget du har misforstået, jo også derfor du kalder det hjernespind og erklærer dig selv for ateist, for der er jo ikke ÅND og LIV og forståelse i det I skriver. Og det skal der være forlangte Paulus, ellers vil folk tro vi er småt begavede, og det må vi ikke ende op i.
Albert Schweitzer (bibellærd mere end du og JV)::
Paulus, Tænkningens Skytshelgen sikrede for al fremtid tænkningen, at kunne tænke videre og ud over traditionens tro, en plads i kristendommen. Og de der vil føre alting tilbage til, begrænse alting til fortiden og Bibelen må gemme sig for Paulus og takke sig heldig for at han er død, ikke kan drøfte med dem.
Læs forøvrigt Ole Nyborg på nettet om Paulus.
Det strider mod selve kristendommens væsen at ville begrænse den til og henvise den til kun bibelkonkordantisk snik snak, ja det er blasfemi ifølge Jesus og Paulus, fordi herved kommer man til at se bort fra Ånden. Derfor bekender kristne også at de tror på den hellige almindelige kirke (2 Kor 3 siger det samme) og ikke den hellige almindelige bog Bibelen. Det er en bespottelse mod Ånden bare at gentage bibelens ord ufordøjet, uden den åndelige forståelse som Ånden gir os. Vi skal ikke kendes på citaterne fra fortiden, men på de frugter vi sætter her og nu. Bibelen er jo ikke sandheden, Bibelen henviser ikke til sig selv når den taler om sandheden.
Det strider mod Ånden at gøre Bibelen til en Bibelkonkordantisk lukket kredsløb vi ikke kan komme videre fra og ud af. Det er de evindelige bibelkonkordantiske gentagelser, der strider mod den levende ånd, og vores intelligens og forstand, fordi gentagelserne gør ordene til fortid og Helligånden bliver hjemløs og skubbet til side og vi får derfor ingen relevant tale ind i vor tid, aktuelt for det moderne menneskes verdensbillede og eksistens med vor tids dilemmaer og udfordringer. Igen Gud døde ikke i Bibelen, Gud udåndede ikke i bibelens tekster, som blot er en mikroskopisk my, uendelig lille del, af hvad der findes af Guds meddelelse og tale til os mennesker. Ofte vil Gud slet ikke have at vi overhovedet skal koncentrere os om Bibelen i et væk, men sender os mod andre horisonter og opgaver.
Igen det menneske der forstår 1 Kor 2 et af Paulus helt store erkendelsesteoretiske kapitler vil erfare at her er gemt udkastet til hele Jungs Psykologi. Det er oplagt ud fra 1 Kor 2 at gå igang med det arbejde Jung er påbegyndt. Og som vi hele tiden kan føje ny erkendelse og viden til om, fordi Ånden Gud stadig taler til os, ikke om fortiden eller en bog men om vores liv, livets åndelige lovmæssigheder som disse kæmper for at komme til ret udtryk i vores liv, og i vor tid, og i vores liv med hinanden.
Ville være interessant at bede dig berette hvad 1 Kor 2 siger dig, nu vi kender fx Jungs (og ja Freuds) forståelse af nøjagtig hvad Paulus her ridser op for al fremtid, hvad der er gældende for den kristne spiritualitet og bønsliv. Hvordan ville du forstå det? Det der er så trist er at Bibelfundamentalister ingen forståelse giver udtryk for, men straks i bogstaveligste mentalt forstand begynder at spinde ordene ind i et bibelkonkordantisk logisk uendelig spil.
Men desværre tror jeg skaden er sket, for har man først en gang forbundet kristendommen med bibelfundamentalisme og ikke på Gud og Ånden i vores liv, som I jo ikke behøver kende, men som dog jo netop er hvad kristendommen er funderet på, nemlig Guds Vilje med os, hvordan Ånden driver os og kommer over os, inspirere og motiverer os, hvilket den nyeste neurovidenskab ved en hel del om, hvor vores neo paleo limbic brain spiller er afgørende rolle. Hvad man har fundet her af et kraftcenter for inspiration og motivation der giver vores liv fokus og retning, forklarer den urkristne paulinske spiritualitet. Den paulinske KRISTUS SPIRITUALITET trækker på de mest ædle driv og motiv kræfter i menneskets fylogenetiske arv netop takket være vores neo paleo limbic brain, om vi forstår ret at benytte os af denne vores fornemste del af vores limbiske hjerne, med dets vidunderlige muligheder den giver os, hvis vi formår at realisere disse.
Skal vi holde os åndsfriske og intelligente spiller den del af hjernen en væsentlig rolle og den paulinske spiritualitet er et udtryk for høj centrering og aktivitet her. Troens Dynamik af Paul Tillich kan også forklares i det neurovidenskabelige lys, men jo ikke så mærkeligt da han siger at hans Systematic Teologi bygger på Paulus.
Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged,
there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.
Igen vi er i vores neo paleo limbic brain og ellers forhjernen. Vi er til ude i front med Paulus og demens vil være utænkeligt med en sådan livslang KRISTUS spiritualitet.