Jeg skrev til Simon at han ikke forstår en hujende fis af noget
Du svarer Arne:
så smiler jeg lidt, for er der overhovedet nogen, der gør det?
At klynge sig til Paulus, Kristus, Moses, Muhammed, Buddha m.fl. - og deres Guder eller Nirvana - er jo ikke forstand!
Og at klynge sig til naturvidenskab efterlader jo fortsat et hav af uvidenhed.
Ja selvfølgelig forstår vi rigtig meget af det religiøse spirituelle, den vertikale dimension, væren i forhold til det værende, den horisontale dimension.
Og læser nogen mig vil de også konstant blive klogere, og få del i en vertikalitet, en religiøs spiritualitet, som vil få en positiv indflydelse på dem resten af deres liv. Om det er Edgar Morin, Nikolai Berdyaev, personalisme bevægelsen, eller Paulus og urkristendommens spiritualitet og Paul Tillich eller det er Jung. Ihvertfald bliver man ikke idiot af at høre på mig, men man får noget med sig, et udbytte, fordi jeg forstår den religiøse spirituelle dimension, jeg forstår religionsfilosofi og religionsvidenskab ud fra neurovidenskab.
Så modsat dig Arne og Simon som har givet op overfor spørgsmålet og har droppet ethvert forsøg på at forstå den religiøse spirituelle dimension, så er min tilgang bygget på en dyb dyb forståelse, tværvidenskabelig forståelse.
Ofte har jeg tænkt på hvorfor I ikke magter en forståelse. Jeg har altid sagt at jeg oplever en avis, I abonnerer simpelthen på en avis og dens holdninger om religion, som er skrevet i midten af forrige århundrede.
Jeg er ikke et barn af en avis og alle dens synspunkter, jeg har kun været interesseret i sagen selv, lærebøger og studier. Den avis jeg altid har fornemmet hos jer, allerede i 2003 på religionsdebatten, fandt jeg så endelig i slutningen af 2019 da det pludselig en sent aften gik op for mig hvem Simon er.
Fint nok at orientere sig i tidsånden fra midten af forrige århundrede gennem avislæsning, men vi skal også studere fænomener og gå i dybden med tingene.
At have meninger, og fx være ateist alene af den grund, uden at undersøge den religiøse spirituelle dimension naturvidenskabelig finder jeg idiotisk og trivielt i længden at lægge øren til.
At drøfte siden 2003 tro uden at udsætte tro for en kritisk undersøgelse finder jeg idiotisk, og hvor mange gange har jeg ikke sagt at før vi drøfter tro så må vi læse "Troens Dynamik" af Paul Tillich.
-0-0-0-0-
Jeg klynger mig ikke til Paulus, jeg forstår ham, for vi får aldrig Ånden udenom Frihed og sjældent udenom også forståelsen.
Paulus forbyder blind tro, derfor er der ingen der forstår Paulus som kommer i afhængighed manden og klynger sig til ham, fordi han gennem sin becifring og lovsang begivenheden KRISTUS gør os fri, også derfor han bliver kaldt Frihedens Apostel.
-0-0-0-0-0-0-
Der hvor Simon bliver idiotisk at høre på er hvor han behandler forskellige mennesker, hvis religiøse spirituelle standpunkter overhovedet intet har til fælles, ja endda er i direkte modstrid hinanden, ens.
Og så har han ingen religionsvidenskabelig forståelse den religiøse spirituelle dimension. Nøjagtig som Michael Rothstein fx og andre højrystede fjolser i Danmark. Så stor en del af den progressive ungdom i Danmark har overhovedet ingen forståelse af det religiøse spirituelle, og det skyldes en uheldig tradition i Danmark. Men efter internettet kan vi danskere ikke længere styres af en avis og elendig tradition på universiteterne indenfor religionsvidenskab og religionshistorie. Det er simpelthen uinteressant hvad vi her formår i Danmark.
Hvis man undersøger religion som et horisontal fænomen alene går man galt i byen og alt man begynder at docere bliver intetsigende vrøvl fra a til z. Selvfølgelig kan man undersøge religion som et horisontal fænomen, men så får man ikke spiritualiteten med. De vertikaler ekstaser og åbenbaringer der er altid spiller en afgørende rolle i alle menneskers liv, uanset om de er ateister eller religiøse.
Mennesket har Fornuft men også Ekstatisk Fornuft, for nu at anvende et af Paul Tillichs forsøg på at forklare fænomenet, den religiøse spirituelle dimension. Psykiatrien er nok den videnskab af alle der strander på Ekstatisk Fornuft. Psykiatrien er afhængig af at Ekstatisk Fornuft er tilfældet, ihvertfald på den måde de forstår psykisk sygdom og på den måde deres psykofarmaka tilkendes helbredende betydning.
Psykiatrien er afhængig af menneskets emotionelle motivationelle ekstatiske begejstrings struktur, den neo paleo limbic brain især, men også den ældre paleo limbic brain og ja dybere i systemet, ned på hjernestamme niveau, såvidt det autonome nervesystem, hvor "The Polyvagal Theory" af Stephen Porges vil revolutionere psykologien som Freud og psykoanalysen formåede det for godt hundrede år siden. Læser man Paulus i det lys, på det grundlag, så begynder vi at forstå hvad det er der grundlægger ur KIRKEN - de kristne samfund, fællesskaber.
Alt hos Paulus handler om menneskets emotionelle motivationelle ekstatiske begejstrings struktur. Denne ENTUSIASME = Gud væren = i KRISTUS Gud VÆREN
Åndsfriskhed og helbredelse og kreativitet og entreprenant prosocial virkelyst er hvorom alt gælder hos Paulus og hvad han har gjort for den vestlige verden i den sammenhæng er fuldstændig uvurderligt.
Mennesket er ikke tabula rasa! I så fald vi taber forbindelsen til det religiøse, til Arkeånden, til Gud og SELVET = os selv.