jeg kan godt lide tanken, ideen om at vi forsøger at give en karakteristik af hinanden, hvad vi står for
Det er gået op for mig, at dét, Hanskrist skriver om, er hvordan det er at blive troende på bestemte sider af kristendommen, og at dét ikke kan beskrives forståeligt - kun kan opleves.
Det har åbenbart også medført for Hanskrist, at andres anderledes tilgang til kristendom og andre religioner bliver vanskelig at acceptere.
og at dét ikke kan beskrives forståeligt - kun kan opleves.nej nej, at komme til "tro", at blive født påny af Gud i Kristus, som fx Paulus redegør for det,, eller hvordan helvede vi nu vil beskrive vores spirituelle genfødsel eller vækkelse,,, overfor dette har jeg haft det kriterium som Paulus at vi skal kunne lovsynge herom med vores forstand,, også at det kan videnskabeliggøres, gøres til genstand for videnskab,,
jeg har haft et eneste kriterie i de ca 20 år jeg har skrevet om forholdet,, og det er at det skal være forståeligt, også kunne forstås i forhold til medicin, psykologi og en lang række andre videnskaber
tro og viden er ikke i konflikt overhovedet
jeg har bekæmpet i mange mange år, den ide, at tingene ikke kan beskrives, men kun kan opleves og erfares,,,
NEJ NEJ har jeg råbt i årevis ud mod den position,,,
Det skal og kan erfares, erfaring er vigtigst af alt, men det kan også beskrives og ja forstås, uanset om det dog som i al videnskab kan være en vanskelig sag,,,
men forståeligt og beskriveligt er menneskets religiøsitet og spiritualitet,,, også videnskabeligt,,,
ingen har som jeg kæmpet herfor,,,
men vi skal jo have nogle værktøjer til at beskrive den spiritualitet alle mennesker er født med og eller har potentialer for,,,
alle religioner er bygget på levende spiritualitet,, på erfaringer, det er spirituelt erfaringsbaseret,, alle religioner, ihvertfald i dets udspring, fødsel
har psykologien så redegjort for det spirituelle?
ja psykologien, og ikke mindst Jung og Tillich, og idag neurovidenskab har gjort så meget godt i den sammenhæng,, vi er kommet meget tættere på at kunne beskrive også videnskabeligt vores allesammens spirituelle liv og intelligens og hvad pokker det er for store kræfter, sjælsskræfter der er på spil og som kan helbrede enkelte mennesker, folk og samfund,,, genrejse folk, recovery taler man om indenfor psykiatrien og psykologien, når folk overvinder fx psykiske udfordringer,,, og dette sker overalt og livligst indenfor det religiøse spirituelle felt, miljø,,, men selvfølgelig vil psykiatrien og psykologien helst ikke have med forholdet at gøre når det sker i en religiøs spirituel kontekst at folk bliver raske, helbredte,,,
dog er interessen for at forstå det videnskabeligt ret for alvor kommet frem, især i forbindelse neurovidenskab
og her gøres store fremskridt hver dag,,,
næsten alle religioner er grundlagt på, har sit udspring, i levende spiritualitet,, altså det er ikke religion der føder religion, det er spiritualitet, eller spirituelle erfaringer der føder en ny religion,,
religion er vigtig, fordi ægte religion, værner om den SPIRITUALITET der har gjort det til en religion,,
derfor er Paulus så vigtigt, fordi den SPIRITUALITET (Kristus impuls ind i verden) der opstod, eller kom ind i verden ved mennesket Jesus, er det lykkedes ham som ingen andre at kunne beskrive for al eftertid, ja uden Paulus ville vi idag nok ikke have haft en verdensreligion som kristendommen.
uden religion til at værne om ægte spiritualitet ville der være en risiko for at den vitale spiritualitet enhver religion er grundet på, grundlagt på, udsprunget af, ville gå tabt,, dette ville være en katastrofe hvis dette skete såvidt den urkristne paulinske spiritualitet, der har så meget at give vores moderne konfliktfyldte tid, verden.
Howard Gardner de syv intelligenser, der nu ihvertfald er oppe på 9, han har tilføjet spirituel intelligens,,
så det er noget vi alle har
der er meget stor forskel på at være buddhist eller new age mindfulness buddhist og så at være over i den Paulinske Kristus Mystik spiritualitet,, spør bare R. Steiner og HansKrist og visse andre, ja den kristne spiritualitet udmærker sig,,, den er anderledes en new age mindfulness buddhismen og end islam fx,,
derfor behøver den ikke bekrige disse,, hvilket pave Frans jo er et godt eksempel på og ja folkekirken er også et godt eksempel herpå
men som kristen af overbevisning,, kender jeg jo til den kristne spiritualitets mange dyder, og den åndelige kraft impuls der udgår herfra,, den healing power og kærlighed, der er at finde heri,
og en livlig og fri konkurrence mellem forskellige religioners spiritualitet er et demokratisk sundhedstegn,,, lig religionsfrihed, eller at folket har lov til den levende spiritualitet de har kendskab til og som de finder bedst
det er religion som hjernevask og tvang, altså religion fuldstændig uden spiritualitet der er problemet (et problem Paulus sloges med også) ja fx Bibelfundamentalisme er et kæmpe problem for kristendommen (det er religion eller tro uden spiritualitet, uden ånd, Guds Ånd), dog burde vi synes det var et problem eller kætteri vi for længst burde have overvundet,, men det bliver ved og ved med at manifesterer sig selv op i vor tid, og her er Tikka et sjovt eksempel,, men selvfølgelig også dem vi kender nok bedst allesammen, nemlig Jehovas Vidner, og islamisk fundamentalisme,,,
fundamentalisme, også bibelfundamentalisme,,, har fået en renæssance i moderne tid,,, dette er ufatteligt,, men lad os nu se hvor langt også højrefløjen når hermed, putinisterne, Iben Tranholm og Marie Krarup fx og deres forsøg på at sprænge EU i stykker og bilde os ind at vi skal bekæmpe religionen islam,,,
selvfølgelig er fundamentalistisk islam som fundamentalistisk kristendom begge et problem,,,
hvordan det hele ender for EU og europa ved vi ikke endnu,, men vi må håbe på religionsfrihed,,, at vi bevarer vores frihed til at vælge den SPIRITUALITET og ja det liv, vi har erfaringer med virker bedst for os, for den enkelte (spiritualitet og liv er det samme)