I den islamiske opfattelse repræsenterede "budskabet", der blev fremsendt gennem profeten Muhammad (fred over ham), ikke en helt ny religion, men en korrigering af de forfalskninger og forvridninger, der havde fundet sted og samtidig en kompromisløs re- påstand om den ene guds rene lære.
Islam er kulminationen af guds universelle budskab undervist af alle hans profeter. Muslimer tror på, at en profet blev udvalgt for hver nation på et tidspunkt i deres historie, idet de opfordrede dem til at tilbede Gud alene og levere vejledning om, hvordan man fredeligt kan leve med andre. Nogle af Guds profeter omfatter Adam, Noah, Abraham, Ishmael, Isak, Jakob, Josef, Moses, Jesus og Muhammad, fred være over dem alle. Profeterne alle formidlede den konsekvente guddommelige budskab om at tilbede en Gud sammen med specifikke samfundsmæssige love for hver nations forhold.
Men efter at profeterne havde leveret den guddommelige vejledning til deres folk, var deres budskab tabt, forladt eller ændret over tid, med kun dele af den oprindelige besked intakt. Gud sendte derefter en anden profet for at rette op på deres tro. For at genoprette det oprindelige kald af alle profeter, sendte Gud Muhammad, fred være med ham (pbuh), som den sidste profet for hele menneskeheden i det 7. århundrede C.E.
I 610 C.E. besøgte engel Gabriel Muhammad (pbuh) med den første guddommelige budskab. I de næste 23 år fortsatte han at modtage åbenbaringer, indtil meddelelsen var afsluttet. Muhammad (pbuh) kaldteopfordrede dem til at være retfærdige og barmhjertige med hinanden. Han var et levende eksempel på Guds vejledning til gavn for hele menneskeheden.
"Da afslørede vi for dig [Muhammad]," Følg Abrahams trosbekendelse, en mand af ren tro,
Islam omfatter religion, politisk, økonomisk og socialt liv
Islam er en omfattende religion
Ved at sætte grænserne for samspillet mellem islam og demokrati diskuterer muslimer i dag islams forhold til demokratiske institutioner i deres samfund. Mens de fleste muslimer ønsker større politisk deltagelse, retsstatsprincippet, regeringsansvar, friheder og menneskerettigheder, er der mange forskellige måder at nå disse mål på. For nogle har islam sine egne mekanismer, der udelukker demokratiske institutioner. Stadig andre hævder, at islam er fuldt ud i stand til
imødekommende og støtte demokratiske institutioner. I forbindelse med reformprocessen argumenterer de for kompatibiliteten mellem islam og visse typer "demokrati" ved at bruge traditionelle islamiske begreber som konsultation (shura) mellem herskeren og den herskerede samfundskonsensus (ijma), offentlig interesse (maslaha) og skriftlig baseret mening (ijtihad). Disse mekanismer kan bruges til at understøtte regeringsformer med kontrolsystemer mellem de administrative, lovgivningsmæssige og retslige filialer. Men herskerne af autoritære stater har tendens til at ignorere, afskrække eller undertrykke demokratiske institutioner.
Generelt kan man se, at islam er en religion, der ikke kun styrer et individs privatliv, men også mandater og regulerer alle aspekter af det offentlige liv. Da begrebet tilbedelse i islam ikke er begrænset til blotte ritualer, men inklusive alle gerninger af lydighed og godhed, så omfatter begrebet religion alle livets veje på jorden. For en muslim er begreberne religion og stat
uadskillelige. Ved at overholde dette princip respektivt, uanset hvilken form for regering et muslimsk samfund vælger at gennemføre, skal alle dets bestanddele være i direkte overensstemmelse med religionsbestemmelserne.
Flerkoneri i Islam - YouTube
فيديو عن
https://www.youtube.com/watch?v=BWq_tm9qAiQIzzah i Islam af Abdelrahman Mohammad - fredags khutba - ...
فيديو عن
https://www.youtube.com/watch?v=e2B9Ybx6z3A