2
registrerede Arne Thomsen
,(1 usynlig),
786
gæster og
89
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#26075 - 06/09/2018 12:34
Re: Irritation - Indsigt - Forståelse
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7550
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej RoseMarie. Jeg fik svaret dig, inden du ændrede dit indlæg, så her kommer endnu et svar:
Jeg vil ikke påstå, at det gådefulde - vi skal jo nok ikke kalde det "det mystiske" - er "så vigtigt for mig", som du skriver. Jeg vil blot påstå, at det er for "fattigt" at ignorere det
For mig er det en inspiration - som det jo også var for Johannes Sløk:
I hovedværket fra 1978, Humanismens tænker tolker Johannes Sløk Kierkegaards menneskeforståelse som "Mennesket er lidenskab", dvs. det er henvist til selv at søge en mening etableret i en uoverskuelig og usammenhængende og meningsstum verden. Lidenskabeligt, dvs. med grund i sin egen vilje til eksistens, må individet etablere en bærende kvalitet i tilværelsen der kun er at finde i selvansvarligheden, i at samtykke i den personlige skæbne. Nå - nu fik jeg alligevel - egentlig ikke tilsigtet - brugt "drillepinden". Den drillede ved jo, hvor det er
M.v.h. Arne
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#26076 - 06/09/2018 15:12
Re: Irritation - Indsigt - Forståelse
[Re: Arne Thomsen]
|
bor her
|
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
|
|
Hej igen
Jeg elsker drillepinde, og jeg elsker at blive drillet, fordi det fordrer og fodrer selvironien og latteren. Når man har selvironien og latteren i behold med et glimt i øjet, gør man sig åben for både andre mennesker og sig selv i al sin simpelhed ... og at indsigt er en yderst bevægelig størrelse. Når du nu citerer en af Sløks ufatteligt mange tekster, så gå ud fra, at også han er et menneske i bevægelighed. Han beskæftigede sig ikke ikke til hudløshed med de samme spørgsmål, simple eller sammensatte. Jeg tror faktisk, at han år for år blev mere drilsk ... en rigtig drillepind og -nisse ;))
Hvad i alverden er verden?, udgivet i 1991, er et drlleri værd at gå ombord i, og her indleder han med:
1. Anledningen
Denne bog har en anledning, uden hvilken den aldrig var blevet skrevet. Jeg har derfor ikke så meget skrevet den af egen drift, som fordi jeg har følt mig nødet til det. Meget af det følgende har jeg været inde på tidligere, men her forsøger jeg at sætte det ind i en anden sammenhæng, og det er måske dumt af mig, for kyndige folk vil sikkert mene, at jeg forsvarer tabte bastioner, at jeg ikke er fulgt med tiden og ikke har sans for, hvad der rører sig i det teologisk-filosofiske åndsliv. Og det kan de have ganske ret i. Men det er just anledningen. Rundt omkring i både filosofiske og teologiske kredse er man til min overraskelse igen begyndt at tænke i metafysiske baner. I flere tilfælde har jeg en fornemmelse af, at de pågældende er en smule foruroliget over det, eller ganske trygge, men de føler sig drevet i den retning. I andre kredse er man meget begejstret for at turde tale metafysik lige ud ad landevejen."
Det var indledningen til Anledningen, derefter fortsætter han i yderligere fire kapitler for til sidst at afslutte hele bogen med disse ord:
Det synes mig derimod ikke særligt indlysende, at man just på Jesu ord og gerninger skulle kunne rekonstruere sig frem til en kristen metafysik, der skulle forklare totaliteten, den ganske tilværelse, Gud og verden og mennesket og sproget og livet og samfundet. Et sådant metafysisk system ville i mine øjne være en destruktion af Jesu ord og gerninger, så hvis man med teologi mener skabelsesteologi, foretrækker jeg at begå teologisk selvmord, og i stedet for at gøre mig dybsindig over gudstanken vil jeg anbefale, at man holder ud i gudsfrygten, og i troen henholder sig til den Jesus, der er og forbliver modsigelsens tegn. Hermed er jeg færdig med mit tema. Mennesker har en dyb tilbøjelighed for at tænke metafysisk, for hvad er det dog alt sammen for noget - verden og Gud og mennesket og den ganske tilværelse. Jeg er også dybt fascineret af de vældige genier, der har udtænkt geniale metafysiske systemer, folk som Platon, Thomas, Leibniz, Spinoza, Hegel og mange andre. Når mindre ånder forsøger det samme, bliver resultatet sjældent imponerende, men de er dog respektable. Men jeg tror ikke på muligheden af at udtænke et metafysisk system, der kan udsige den definitive sandhed. Jeg henholder mig til den række af geniale tænkere, der endte i uvidenhed og tavshed, de, der indså, at gåden er uløselig, og derfor gjorde holdt ved det mystiske.
Der er stadig mange af "de mindre ånder", som i tiden ser på sig selv og deres egne konstruerede metafysiske systemer, som en Sandhed, de kalder holistisk. Systemer som må indlæres efter lige netop deres bibler og helligskrifter. De udråber sig selv som vismænd, og hvis de ikke udråber sig selv, så er der i tusindvis af tilbedere, der gør det higende efter Åndelige Vejledere og træningssystemer.
Jeg siger ikke, at det her er din overbevisning, men jeg har før hørt betegnelsen det simpleste spørgsmål om det, ingen kan svare på. "Jo, bare kom, køb bogen eller de mange i dyre domme. Det er meget, meget simpelt, der skal bare læses i tusindvis af sider, så skal der trænes og trænes og dette meget diciplinært, og så VUPTI er man kommet på et helt andet niveau og går ind i et højere udviklingstrin på den helt rette vej til gud og guddommeligheden.
Jeg håber, du kan læse og se, hvad det er, jeg mener og opponerer imod. Spørgsmål om religion og "åndelighed", med eller uden ny- foran, kan dække over så meget, som i sidste ende alt for ofte drejer sig om penge og magt og flere penge ... og derfor langt fra andre mennesker og medmenneskeligheden.
Mange hilsner RoseMarie
Redigeret af RoseMarie (06/09/2018 15:14)
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#26077 - 06/09/2018 18:06
Re: Irritation - Indsigt - Forståelse
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7550
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej RoseMarie.
I det meget, du citerer fra Johannes Sløk, hæfter jeg mig ved, hvad jeg opfatter som en slut-konklusion:
Men jeg tror ikke på muligheden af at udtænke et metafysisk system, der kan udsige den definitive sandhed. Det er jo meget i overensstemmelse med Jalal al-Din Rumi's ca. 800 år gamle digt:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel. Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder. og så er den historie vel egentlig ikke - for mig - ret meget længere
Men nu du er i gang med Århus-teologen Johannes Sløk, så er der jo også K.E.Løgstrup og hans suveræne livsytringer:
suveræne livsytringer, ifølge K.E. Løgstrup sådanne grundlæggende menneskelige ytringer som tillid, barmhjertighed og oprigtighed, der har en uforklarlig gennemslagskraft. Jeg husker stadig en historie fra ham - i en eller anden bog - om et barn, der en vinterdag var ved at drukne i en vandgrav. En mand kommer forbi på cykel, ser barnet, springer ud i vandet - med fare for sit eget liv - og redder barnet. Nogle spurgte ham, om det var af næstekærlighed, men han svarede: "Det var forbi barnet var ved at drukne." Et smukt eksempel, synes jeg, på en suveræn livsytring
Hvad du skriver om dril handler jo om godmodig - ikke om ondsindet - dril, og der er det jo ligetil at være enig med dig.
Hvad du - og Sløk - skriver om "mindre ånder" - hele dette "gedemarked" - kan jeg kun bifalde, dog med den tilføjelse, at "gedemarkedet" vel skyldes en mennesket iboende længsel efter sandhed og tryghed i de helt store spørgsmål. Som børn - hvis vi havde gode forældre - fik vi dette, men som voksne har vi tydeligvis alle svært ved manglen på sandhed og tryghed. Nogle ignorerer så dette - andre ser det i øjnene - og finder en holdning til det - "køber en tro på markedet" eller erkender ufatteligheden
Dine afsluttende ord:
Jeg håber, du kan læse og se, hvad det er, jeg mener og opponerer imod. er jeg ikke sikker på, at jeg kan bekræfte. Kunne du gøre det lidt mere klart, hvad det er, du mener? Jeg gætter, at det er Sløk's "mindre ånder", du opponerer imod. Har jeg ret?
M.v.h. Arne
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#26081 - 06/09/2018 19:48
Re: Irritation - Indsigt - Forståelse
[Re: Simon]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7550
Sted: Sydsjælland
|
|
Hvad er dette udbrud fra Simon mon udtryk for?
Irritation over dialogen mellem RoseMarie og mig? Ærgrelse over rationalismens utilstrækkelighed? Andet?
Har nogen et bud? Arne
Redigeret af Arne Thomsen (06/09/2018 19:58)
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
annonce
|
|