1
registreret
(1 usynlig),
19
gæster og
62
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#25693 - 12/07/2018 01:23
Re: Hvad kan man selv bestemme
[Re: Arne Thomsen]
|
bor her
|
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2065
|
|
Arne: Jeg synes nu ikke, det er så indviklet, som du gør det til. Du skriver: Da du ikke tror, på eksistensen af den gud bibelen forkynder, lyder det ikke logisk, at du samtidig tror, du ikke ville kunne afvise guds hellige ånd, hvis du havde været i Moses sted, dengang han ifølge beretningen blev kaldet i Midjan til at udfri guds folk fra Egypten.
Mit svar: Jeg forestiller mig at være i den situation, som Bibelen beretter om: Moses vogtede får for sin svigerfar Jetro, præsten i Midjan. Da han engang havde drevet fårene langt ud i ørkenen, kom han til Guds bjerg Horeb. Dér viste Herrens engel sig for ham i en flammende ild fra en tornebusk. Moses så, at busken stod i lys lue, men at den ikke blev fortæret af ilden, og han tænkte: »Jeg må hen og se nøjere på dette mærkelige syn! Hvorfor brænder busken ikke?« Men da Herren så, at han gik hen for at se det, råbte Gud til ham inde fra busken: »Moses! Moses!« Han svarede ja, og Gud sagde: »Du må ikke komme nærmere! Tag dine sandaler af, for det sted, du står på, er hellig jord.« Altså at jeg ser en sådan tornebusk og hører en sådan stemme - det kan jeg ikke forestille mig, at jeg ville ignorere, hvis det skete for mig. SVAR: Hmm ... Jeg ville ikke opleve en åbenbaring som Moses.
Det var jo hans egen, ligesom valget til at følge kaldelsen var.Arne:Men det er jo ikke sket for mig, og fagfolk siger at Moses er en myte - tornebusken ligeså - og altså ikke historisk virkelighed: Myterne er ikke videnskabelige fakta, men er med til i et symbolsk sprog at give antydninger til nogle af livets gåder. Havde det været historisk virkelighed, kunne dit spørgsmål være berettiget, synes jeg, men det er jo ikke situationen! - eller tror du det? SVAR: Jeg kan bare ikke forstå, du ville handle som Moses, når du ikke tror på eksistensen af hans gud.Om beretningen er historisk eller ej, mener jeg i denne sammenhæng er uden betydning, da den gud der optræder i bibelen jo er en virkelighed for mange, også for den person som det tillægges at há grundlagt jødedommen, og som Jesus omtaler som en virkelig person, der har skrevet og profeteret om ham. Johannes 5:44-47¨¨¨¨
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#25694 - 12/07/2018 09:00
Re: Hvad kan man selv bestemme
[Re: Tikka]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7545
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Tikka.
Du skriver - om den brændende tornebusk - og stemmen:
Hmm ... Jeg ville ikke opleve en åbenbaring som Moses. Det forstår jeg ikke. Du kan da ikke selv bestemme, om du oplever at se busken og høre stemmen. Det er jo dét, jeg forholder mig til. Hvordan jeg så ville forholde mig til, hvad stemmen siger, det er jo en anden sag Hvad mener du med: "Jeg ville ikke opleve en åbenbaring som Moses."?
Du skriver også:
Jeg kan bare ikke forstå, du ville handle som Moses, når du ikke tror på eksistensen af hans gud. Mit svar: Det mener jeg heller ikke at have udtrykt, jeg mener kun at have skrevet, at jeg ville se og lytte
Det sidste, du skriver, siger mig, at du ikke vil skelne mellem det historiske og det mytiske. Det behøver man måske heller ikke, hvis man er dogmatisk troende, men hvis man ser på jødedommen og kristendommen udefra, så kan der selvfølgelig godt være sandhed gemt i myter - lige så vel som der kan være sandhed gemt eventyr - men er det ikke historisk sandt - og altså alene en myte - så finder jeg det rimeligt at tage fortællingen "med et gran salt"
M.v.h. Arne
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#25696 - 12/07/2018 23:05
Re: Hvad kan man selv bestemme
[Re: Arne Thomsen]
|
bor her
|
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2065
|
|
Arne: Du skriver - om den brændende tornebusk - og stemmen: Hmm ... Jeg ville ikke opleve en åbenbaring som Moses. Det forstår jeg ikke. Du kan da ikke selv bestemme, om du oplever at se busken og høre stemmen. Det er jo dét, jeg forholder mig til. Det er jo dét, jeg forholder mig til.SVAR: Der er tale om afvisning. #25666 - 09/07/2018 12:07 Arne: Du skriver: I forhold til beretningen om Moses der blev kaldet, var der vel 2 valgmuligheder.
Han kunne afvise ånden eller følge den. Mit svar: Ja, mon han nu faktisk kunne afvise - busken - stemmen? Her forudsat at begivenheden faktisk har fundet sted.Ville du kunne? Jeg tror ikke, at jeg ville kunne! Jeg tror ikke, at jeg ville kunne!SVAR: Det må du gerne uddybe. ¨¨¨¨ Jeg forstår, du mener, du ikke kunne afvise stemmen – altså gud Jahves ånd og kaldelsen, fordi jeg skrev, der er 2 valgmuligheder.
Hvis ikke du kan afvise ånden, følger du den jo.
Men lad det fare.Arne: Hvordan jeg så ville forholde mig til, hvad stemmen siger, det er jo en anden sag SVAR: Jamen - stemmen kaldte Moses ved navn - ikke dig.Arne: Hvad mener du med: "Jeg ville ikke opleve en åbenbaring som Moses."? SVAR: En åbenbaring er en personlig oplevelse, og viser sig kun for den som er åben over for den, fordi der er i forvejen er noget i én som gør den mulig.
Om man følger åbenbaringen – kaldelsen eller det man inspireres af er et valg den frie vilje træffer.
Moses åbenbaring omhandler hans ønske om at udfri sine landsmænd fra trældom i Ægypten og hans accept af at lade sig lede af guds ord og vilje.Arne: Du skriver også: Jeg kan bare ikke forstå, du ville handle som Moses, når du ikke tror på eksistensen af hans gud. Mit svar: Det mener jeg heller ikke at have udtrykt, jeg mener kun at have skrevet, at jeg ville se og lytte SVAR: Igen – der er tale om at afvise. Arne: Du skriver: I forhold til beretningen om Moses der blev kaldet, var der vel 2 valgmuligheder.
Han kunne afvise ånden eller følge den. Mit svar: Ja, mon han nu faktisk kunne afvise - busken - stemmen? Her forudsat at begivenheden faktisk har fundet sted.Ville du kunne? Jeg tror ikke, at jeg ville kunne! Jeg tror ikke, at jeg ville kunne!SVAR: Det må du gerne uddybe. ¨¨¨¨ Moses afviste ikke stemmen - guds ånd - og det tror du heller ikke, du kunne Arne: Det sidste, du skriver, siger mig, at du ikke vil skelne mellem det historiske og det mytiske. Det behøver man måske heller ikke, hvis man er dogmatisk troende, men hvis man ser på jødedommen og kristendommen udefra, så kan der selvfølgelig godt være sandhed gemt i myter - lige så vel som der kan være sandhed gemt eventyr - men er det ikke historisk sandt - og altså alene en myte - så finder jeg det rimeligt at tage fortællingen "med et gran salt" SVAR: Når bibelen bruger ild der ikke brænder ud, er det et symbol på guds ånd tilstedeværelse og udødelighed.
At guds ånd er tilstede, er ikke mystisk for den som tror, men det er klart, at se en busk der er i lys lue uden at brænde ned er underligt, men det er jo heller ikke tilfældet for andet end den som oplevelsen gælder - eller måske skribentens mulighed for at beskrive noget åndeligt – noget der ikke kan ses.
Moses var alene laaangt ude i ørkenen ved Guds bjerg Horeb, så jeg formoder, han selv har opsøgt muligheden for et møde.
Når jeg fremtog fortællingen om Moses, var det jo for at há et konkret eksempel til din påstand om at den frie vilje ikke var fri, grundet arv, miljø og underbevidsthed, hvor jeg har påpeget at Den frie vilje er kun fri i forhold til de til enhver tid aktuelle valgmuligheder … hvad du mærkværdigvis er enig i.
At personen Moses af fri vilje valgte, som han gjorde, var vel fordi han ville trods betænkeligheder.¨¨¨¨
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
annonce
|
|