0
registrerede
819
gæster og
104
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#25197 - 24/04/2018 16:48
Mennesket og verden
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7545
Sted: Sydsjælland
|
|
Vi menneskers meninger og holdninger er ikke længere nødvendigvis udelukkende lokalt præget.
Med den nutidens kommunikations-teknologi, som vi har været i stand til at udvikle, kan vi være orienteret om situationen overalt på kloden. Vi behøver derfor ikke længere alene at være ”indensogns”, ej heller ”indenlandsk”, ej heller alene ”den vestlige verden” – vi kan i dag være ”globale”. Sådan er det gået med pengene – og sådan er det også begyndt at gå både kulturelt og religiøst.
Vi i den vestlige verden lever ikke længere i stammesamfund, hvor hver stamme vogter sit territorium, og hvor det kan være livsfarligt for fremmede at trænge ind – som f.eks. i Afghanistan – vi opfatter os som én vestlig nation blandt andre nationer med et liberalt demokrati – hvor også kvinder og ”tyende” efterhånden har fået stemmeret – og vi har svært ved at forstå, at andre har andre samfundsformer end vores – som f.eks. den, de har i Kina.
For ca. 40.000 år siden – da neandertalerne uddøde i Europa – var det den globale shamanisme, der var vores religion med dens åndeverden, dagligdagens verden og de dødes verden – en religion som vistnok først og fremmest handlede om overlevelse – hvad der jo også var et stærkt behov for dengang, samt – som alle religioner – døden og de døde.
Det har vel så udviklet sig til gudereligioner – i Indien og i det meste af verden – hvor Israels stammer med Abraham så dannede en énguds-religion, den mosaiske tro, hvorfra siden kristendommen og islam udviklede sig.
Og i Indiens hinduisme med de mange guder udviklede sig buddhismen, hvor guder er en illusion.
Der er jo også mange andre religioner, men allerede med de hér nævnte er det jo rigeligt forvirrende
Religionernes folk er ofte meget fjendtlige overfor andre religioner end deres egen, og indenfor kristendommen har de forskellige retninger været uhyggeligt krigeriske mod hinanden.
Undtagelserne – tolerancen – er nok her buddhismen og den islamiske eller pro-islamiske sufisme.
Så med et globalt og fordomsfrit udsyn hvordan skal man så forholde sig til de mange religioner? Her i ”vesten” er det jo kristendommen, der er dominerende, om end stærkt svækket af materialismen.
For mig er materialisme åndelig fattigdom. For mig er religionernes forskellige slags tro om ”noget efter døden” rent gætteværk. For mig ligner de mange forskellige slags guds-tro primitive ønskedrømme.
Men blandt religionernes idéer om, hvordan vi skal leve, finder jeg derimod meget, som for mig er værdifuldt: I kristendommen: Kærlighed til Gud, næsten og en selv. I islam: Ydmyghed overfor skaberen og skaberværket. I buddhismen: Indre harmoni – og tolerance. I sufismen: Stræben efter at nå Gud – og tolerance.
Det er dét, der tilsammen giver mig inspiration til indre harmoni, altomfattende kærlighed og ydmyg tolerance – bl.a. at naturen ikke er til for os mennesker, men at vi er en del af den og bør respektere den.
Der er ikke noget af dét, jeg vil undvære, for det er dét, der giver mig mening med mit liv
Og egentlig synes jeg, at jeg genkender det alt sammen i den Kristus-ikon, der satte mig i gang – og som senere ”lærte” mig, at de mange dogmer egentlig kun er kulisser
M.v.h. Arne
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#25199 - 24/04/2018 21:38
Re: Mennesket og verden
[Re: Tikka]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7545
Sted: Sydsjælland
|
|
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#25200 - 24/04/2018 22:39
Re: Mennesket og verden
[Re: Arne Thomsen]
|
bor her
|
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2065
|
|
- Velbekomme. Jeg tænkte først, om det var en Arne tråd, som foreslået af Hanskrist ... ... eller om det var en debattråd ... ... men ikke meget nyt stof – dog ville jeg ha' spurgt til sætningen: For mig er materialisme åndelig fattigdom. - Hvad er materialisme for dig? Den kan vi vel ikke komme uden om med et liv i Danmark. Du har eget hus - samler på ikoner og er ejer af elektronik. Er du så dermed åndelig fattig ... ... og hvordan forstår du det, at være åndelig – ja måske endda åndelig rig? ***Arne:Du skriver: Livet er hvad man gør det til.
Du er, hvad du tænker. Mit svar: Jo - men livet er da også, hvad man føler, fornemmer og intuitivt oplever - nok især når man giver forstanden en lille hvilepause - Netop. Livet er, hvad du gør det til. Du kan jo ikke vide, hvad du føler og fornemmer, hvis ikke tanken er inde over. Ang. intuitivt oplever hører jeg gerne et eksempel. Altså – hvordan denne oplevelse er mulig uden tanken/billederne i hovedet? ¨¨¨¨
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#25202 - 25/04/2018 11:19
Re: Mennesket og verden
[Re: Tikka]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7545
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Tikka.
Jo, det opfattes jo åbenbart af de to meget kristne nærmest som "majestætsfornærmelse", at jeg deltager nysgerrigt i deres Kristus-Ordet tråd, så jeg har opgivet at finde ud af, hvad tøj de har på Men de har hjulpet mig et skridt videre i min egen afklaring, så derfor denne frie "multireligiøse" tråd, hvor jeg opsummerer, hvad jeg har fundet i menneskers religiøse forestillinger, som jeg værdsætter.
Du vil gerne have et eksempel på en intuitiv oplevelse, jeg har haft. Den største af den slags oplevelser, jeg har haft, er da jeg i et møde med Kristus på bjerget over den subtropiske urskov fik at vide, at jeg ikke skulle tage dogmer højtideligt. Jeg husker stadig, hvor dybt forvirret, jeg blev.
Men nu opdager jeg, at jeg overser en endnu større intuitiv oplevelse - igen overfor Kristus-ikonen - men denne gang hvor halvdelen af øens indfødte var til stede og kyssede ikonen - det var festdagen for "Korsets ophøjelse". I de få sekunder, jeg havde, og hvor jeg heller ikke kunne modstå at kysse hans velsignende hånd, oplevede/lærte jeg kærligheden i sit fulde format - det er den mest vidunderlige oplevelse, jeg nogensinde har haft - og den gjorde mig i den første derefter snotforvirret
Og så glemmer jeg den allerførste og allerstørste intuitive oplevelse, da jeg - nærmest ateistisk indstillet - første gang helt alene og dybt ulykkelig - i en midtvejskrise - havde "en samtale" med Kristus gennem Ikonen, og hvor jeg, da jeg bagefter kom ud af kirken og blev ramt af sollyset, oplevede lykken, og hvor jeg spurgte mig selv om hvorfor, men straks efter svarede mig selv: Lad dog være at stille spørgsmål din gamle idiot - nyd det dog - og det har jeg så gjort siden
Du stiller spørgsmålet:
Hvad er materialisme for dig? fordi jeg havde skrevet:
For mig er materialisme åndelig fattigdom. Mit svar: Der er for mig ikke noget galt i det materielle. Det, der for mig er galt, er når man alene fokuserer på det materielle og udelukker alt andet. Det er dét jeg kalder ensidig materialisme - som vel kun kan føre til livsholdningen: Maksimal nydelse så længe som muligt - og når dén tid kommer: En hurtig og smertefri død
Endelig hævder du:
Du kan jo ikke vide, hvad du føler og fornemmer, hvis ikke tanken er inde over. Mit svar: Her er jeg uenig. Min erfaring er, at man kan føle, fornemme, opleve "tankeløst" - f.eks. når man oplever noget åndeløst spændende. Det kan man så tænker over bagefter, men mens det står på, er der ikke plads til tanker. Hvis du erstatter ordet "tanken" med ordet "bevidstheden", så er jeg enig
M.v.h. Arne
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
annonce
|
|