1
registreret
(1 usynlig),
797
gæster og
137
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#21260 - 15/08/2016 13:44
Re: Mellemrummet
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
Hej RM..
Jah, ind imellem må vi jo ha’ lidt Andersen på huden, bare gnide ham udover sig, i dette store alarmerende forkælede smil; jeg vil gå så vidt at mene at han må være en alvorlig trussel for markedet af rynkecremer, man er jo reduceret til bare denne ene store smilerynke… Nogen vil muligvis rynke lidt på næsen, andre igen vil måske ligefrem beholde deres rynker, for det har trods alt taget mange år at bjerge dem alle ind. Slet ikke noget dårligt argument, ja Højholt ville nok ligefrem ha’ sagt: nej, ved du nu hvad, jeg vil sgu’ da ikke sidde på min bænk med det halve af Andersen udover det hele, mine ansigtstræk ska’ sgu’da ikke poleres for karakter, nu må du fa’me gi’ dig! Så jeg er tilbøjelig til at overlade synspunkterne helt til temperamentet, bare en fascinerende tanke…
Jac sagde fx:
Jeg vil nynne med din ungdom hvis du vil lytte til min alder, jeg glædes over din stramme kjole og du går let hen over mine digte, sådan kan vi måske finde sammen og glemme alle episoder om hård hud, linien i os er jo helt klar nok men der er også en jalousi i klemme, ikke en jalousi vi kæmper om men en vi kan såre så uendeligt med, så vi må finde fuldstændig sammen så skåret forbliver en trussel, hvad med en tekst vi blander vi kunne gøre det ind over kongens have, vi vælger hver sit yderste hjørne og ser hvordan byen tager imod, så hvis du rækker mig hånden giver vi byragnarokket et kæmpe puds, du vælger først et indretningsvindu og peger ting ud der er forvirrende, det bliver et helt lyst rum du indtager og kun et tæppe skærer i øjnene, det er det enkelte du vil se og det er det enkle der lyser i dine øjne, jeg vælger med min alder i ryggen og inviterer dig lige lukt ind i menuen, det bliver dyreryg
- F.P. Jac, Forårsgave til mine rødder, 1983.
Han fik med tiden næse for aldersstregerne, de behøver skam ikke være en streg i regningen, og alligevel er det så moderne at ligne en livløs pudret barnerøv, det er da ufatteligt. Næh, må vi få noget liv, sådan udover det hele, så nøjes vi med at læse Andersen med stort smil ;)
Bedste sommerhilsner Simon
|
|
Svar
|
|
|
#21262 - 15/08/2016 15:53
[Re: Simon]
|
bor her
|
Registeret: 02/05/2009
|
|
Hej Simon Ikke kun Benny, men også du gi'r mig smilerynker, og det er ikke helt dårligt at få synlige spor af den lattermilde humor og munterhed :))) ... og forårssolen, som Benny også hilser så hjerteligt velkommen. Ja, den kan såmænd skinne til og i os hele året, forår, sommer, efterår og vinter. Mildt, lattermildt og gavmildt ... Det er forår. Alting klippes ned. Der beskæres i buskadser og budgetter. Slut med fordums fede ødselhed. Vi begynder at træne til skeletter. Jeg blir fem år ældre ved hvert indgreb i min pung, men når forårssolen skinner, blir jeg ung!
Lad kun falde, hvad der knap kan stå ... Men i så fald sku jeg altid komme kryv'nde, hver gang skatten gir sig til at flå mine sidste mønter fra mig hver den tyv'nde Jeg blir tom i hjernen, træt og tung i sjæl og krop, men når forårssolen skinner står jeg op!
Og jeg fægter med min sparekniv. Men den skraber bare hult i sparegrisen. Der er ikke meget tegn på liv. Selv i vinter var der dog en ko på isen. Jeg har længe næret en istap ved min barm, men når forårssolen skinner, blir jeg varm!
Solen skinner på fallittens rand. Derfor denne dyrekøbte randbemærkning: Der er caries i tidens tand. Dens emalje trænger rædsomt til forstærkning! Snart skal jeg og mine sidste tænder skilles ad, men når forårssolen skinner, blir jeg glad!Endnu bedre bli'r ordene dog her i sang og toner i den Poulske mund https://www.youtube.com/watch?v=DAb4SmiBr6AForårshilsner RoseMarie
Redigeret af RoseMarie (15/08/2016 15:54)
|
|
Svar
|
|
|
#21265 - 16/08/2016 13:29
|
veteran
|
|
|
Hej i regnen, RM..
Ja, det er en meget fin sang, den dér. Jeg blir sgu altid så rørt over de to nisser, der ikke så sjældent ligger sammen på trilleren og spyr ganske nødvendige stemningsbilleder ud i æteren her, bl.a. hymnerne og ukrudtet der jo ikke må forgå – de har da mig bekendt endnu ikke optrådt sammen i et Rygeprogram, hvilket da igrunden er lidt underligt?
Det glæder mig meget at ku’ medvirke lidt til nogle af humørstregerne i livets ansigt, den slags hører trods alt til nogle af de smukkeste bekendelser vi ka skabe, da særlig i en tid hvor man får røde irriterende prikker af hvepse, man ligner jo snart en lille Nikolaj – det undrer mig stadig at de sådan ka vimse i dette vejr uden små regnfrakker på, men sørme om ikke de vimser i arrigskab og med livets lyst!
Imellem bygerne stiger solen jo trods alt op over det hele, og står så dér på himlen og ligner en hel fødselsdag. Man må væbne sig med lidt tålmodighed, før eller siden blir man nok tør bag ørerne. Ja det lyder jo næsten som et livets motto – tålmodigheden, ikke sandt…;)
Hør bare Heaney:
Køligheden fra lagner der lige var kommet af snoren fik mig til at tro at fugten stadig måtte være der men da jeg tog mine hjørner af linnedet og trak mod hende, først lige ned langs sømmen og så diagonalt, smækkede og rystede stoffet som et sejl i tværvind, lød der et udtørret, bølgende smæld. Så strakte vi og foldede og endte hånd i hånd en brøkdel af sekundet som var intet sket og intet var som ikke altid havde været der i forvejen, dag for dag, helt ligetil hvor vi igen kom hinanden nær ved at holde fast i træk hvor jeg var x og hun var o indskrevne i lagner hun syede af sprættede melsække.
- Seamus Heaney
Ak ja, livet går sin gang i Lidenlund, og nu skinner solen (som sagt) igen, fra hvilken jeg vil ønske dig en fortsat god sommerdag…
Simon
|
|
Svar
|
|
|
#21268 - 16/08/2016 18:36
|
veteran
|
|
|
Hej RM.. Du ska’ også ha lidt musik, men fra midt firserne og i netop den tid hvor Borum og Michael Strunge og mange andre herlige mennesker hoppede op og ned det samme sted, i protest over at nogen politiker kaldte den slags for udvikling – intet har såmænd siden ændret sig, hverken her eller i Storbritannien, andet end ansigterne og en rivende udvikling af fattigdom. Og dét har de fire rødder her en mening om – for øvrigt ville nogen nok ha tabt kronjuvelerne på gulvet, hvis Morrissey havde smidt bowserne, men det ka’ jo nåes endnu: https://www.youtube.com/watch?v=c9VVVqN_PJ4Nowhere Fast I’d like to drop my trousers to the world I am a man of means (of slender means) each household appliance is like a new science in my town and if the day came when I felt a natural emotion I’d get such a shock I’d probably jump in the ocean and when a train goes by it’s such a sad sound I’d like to drop my trousers to the queen every sensible child will know what this means the poor and the needy are selfish and greedy on her terms and if the day came when I felt a natural emotion I’d get such a shock I’d probably jump in the ocean and when a train goes by it’s such a sad sound And when I’m lying in my bed I think about life and think about death and neither one particularly appeals to me and if the day came when I felt a natural emotion I’d get such a shock I’d probably lie in the middle of the street and die I’d lie down and die * mvh Simon
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|