Hej Arne og alle andre
Arne:
Jeg tror, at Jesus simpelthen priser de mennesker, der har barmhjertighed i deres sind.
Den kunne f.eks. stamme fra, at de har oplevet - og er blevet inspireret af - andres barmhjertighed - men nok ikke at de er blevet påbudt barmhjertighed - for selv at modtage det samme - "på god købmandsvis"
Jeg er enig.
Der kan efter min mening aldrig være tale om, at man finder kærligheden til andre i sit indre - og udvikler den i sit hjerte - på baggrund af tvang, trusler eller et løfte om at få hængt en stor guldmedalje om halsen.
Alligevel ser jeg årsag og konsekvens. Jeg tror på det, Jesus fortæller i Det Nye Testamente ... eller det han formodes at sige. Jeg tror derfor ikke, at alle er salige. Jeg tror på, at Guds kærlighed opleves, når man selv har kærlighed til sine medmennesker. Heldigvis tror jeg også på, at det er muligt at udvikle denne kærlighed - og at dette er et vigtigt formål med livet.
Ved at elske hverandre kan vi inspirere og vække andres hjerte til det samme. Igennem kærligheden til hinanden vil vi lære Gud at kende.
------------
Salige er de rene af hjertet,
for de skal se Gud.Denne saligprisning viser tilbage til det, jeg just skrev. Årsag og konsekvens. At være ren af hjertet har den konsekvens, at det er muligt at se Gud.
Men hvad vil det sige at være ren af hjertet? Hvis jeg igen må forholde mig til den tolkning, jeg har læst andetsteds, så består det i at mindske "synd og lyster" i vores liv. Dvs. ondskab mod andre og begær der drager vores opmærksomhed til det verdslige og egoistiske og væk fra Gud.
Jeg tror på, at hjertets renselse forløber over tid. Som kornet der modnes, og træet der sætter frugt. Billeder der bruges forskellige steder i Det Nye Testamente.
Kærlig hilsen
Thomas