annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20444391
Åndelig Føde 2642503
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2640044
Et andet syn 2172112
SÃ¥ er der linet op... 1908754
Galleri
Folkemødet 2013
Hvem er online?
0 registrerede 822 gæster og 113 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 13 af 115 < 1 2 ... 11 12 13 14 15 ... 114 115 >
TrÃ¥d valgmuligheder ↓
« Forrige trÃ¥d
Næste trÃ¥d »
#21799 - 01/11/2016 15:00 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7550
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Du skriver:
Citat:
Mens kristendommen lader idealerne skinne, opfatter jeg buddhismen som meget praktisk ... som nogle værktøjer til at få den uselviske kærlighed til at "fungere" i ens liv.
Mit svar:
Det kan jeg nok ikke være uenig med dig i - om end kristen mystik - f.eks. den ortodokse kristendoms theosis - vel ikke alene handler om "idealer", men også om en indre selvudvikling, hvilket jo også gælder hvad buddhismens "værktøjer" er tiltænkt at bruges til.

Når du nævner urevangeliet. sætter det tanker i gang i mig.

Dels er det åbenbart et falsum, som påstået her:
Citat:
Hvad læseren nok bør vide er, at urevangeliet bestemt ikke hører til kristenhedens ældste tekster. Det er et falsum fabrikeret af en spirituelt engageret præst, G.J. Ouseley, i slutningen af det 19. århundrede. Han hævdede at have fundet det som manuskript i et tibetansk kloster, og at det udgjorde det oprindelige forlæg for de fire kanoniserede evangelier.
men det er vel også en idé om/en længsel efter, at rense Bibelens af mennesker forfattede ufuldkommenheder (og måske dét, der er værre), sådan at alene det rent guddommelige står tilbage.

Og når vi nu er ved Bjergprædikenen i Matthæusevangeliet, hvorom det oplyses:
Citat:
Evangeliet har traditionelt været tilskrevet en person ved navn Matthæus (Irenæus og Papias, ifølge Eusebius af Cæsarea). Evangeliet får overskriften (græsk kata maththaion = efter Matthæus), som stammer tidligst fra ca 110 e.Kr, og måske så sent som år 150.

Indtil oplysningstiden var det almindeligt antaget, at Matthæusevangeliet i det store og hele var skrevet af et øjenvidne. Dette er dog usandsynlig, blandt andet fordi evangeliet er afhængig af Markusevangeliet. Derfor er tanken om forfatteren som øjenvidne med få undtagelser opgivet af bibelforskerne.
altså at det er en beretning, der har været fortalt i mere end 100 år, inden den er blevet skrevet ned.
Hvor pålidelig er den da?
Hvor meget afviger den da fra det oprindelige - fra sandheden - fra det (formodet) guddommelige?
(Fristelser af mange slags hos indflydelsesrige mennesker til ændringer i teksterne har der jo været rigelig af)

Endelig, til dit spørgsmål:
Citat:
Har du prøvet at meditere?
er mit svar:
Ja - det benytter jeg af og til - og jeg fornemmer at erfaringerne bliver siddende i mig blinker

Oprindeligt stødte jeg på det - i forbindelse med psykoterapi af barndomstraumer - som chakra-meditation - Jes Bertelsen: Hjertet omgivet af det nære (Hals og Solar plexus, ens karakter (Pineal og Hara) og endelig Himlen og Jorden (Krone og Rod).
For mig giver det især mere harmoni i sindet blinker

Men når mine tanker "går i stå" foran "min" Kristus Ikon - allerhelst den originale i en meget lille kirke i et forladt kloster på en mindre bjergtop på en græsk ø - så skete der i hvert fald noget indeni mig - noget som stadig kan ske, og som jeg ikke for alt i verden vil undvære - (uforklarlig) altomfattende kærlighed smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21801 - 01/11/2016 17:10 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne og Jørgen

------------

Arne:
Citat:
Det kan jeg nok ikke være uenig med dig i - om end kristen mystik - f.eks. den ortodokse kristendoms theosis - vel ikke alene handler om "idealer", men også om en indre selvudvikling, hvilket jo også gælder hvad buddhismens "værktøjer" er tiltænkt at bruges til.


Aha! Interessant!

Det minder mig faktisk om Evelyn Underhill. Du kan eventuelt foretage en søgning på ccel.org, som er en hjemmeside med kristen litteratur fra gammel tid til nu. Her er også megen kristen litteratur af mystisk karakter at finde - bl.a. skriver Evelyn Underhill netop om kristen mystik. En af hendes bøger kan vist nok betragtes som forgængeren til Aldous Huxleys "Den Evige Filosofi".

Arne:
Citat:
Når du nævner urevangeliet. sætter det tanker i gang i mig.

Dels er det åbenbart et falsum, som påstået her:
Citat:
Hvad læseren nok bør vide er, at urevangeliet bestemt ikke hører til kristenhedens ældste tekster. Det er et falsum fabrikeret af en spirituelt engageret præst, G.J. Ouseley, i slutningen af det 19. århundrede. Han hævdede at have fundet det som manuskript i et tibetansk kloster, og at det udgjorde det oprindelige forlæg for de fire kanoniserede evangelier.
men det er vel også en idé om/en længsel efter, at rense Bibelens af mennesker forfattede ufuldkommenheder (og måske dét, der er værre), sådan at alene det rent guddommelige står tilbage.


Jeg deler umiddelbart dine tanker.

Arne:
Citat:
Og når vi nu er ved Bjergprædikenen i Matthæusevangeliet, hvorom det oplyses:
Citat:
Evangeliet har traditionelt været tilskrevet en person ved navn Matthæus (Irenæus og Papias, ifølge Eusebius af Cæsarea). Evangeliet får overskriften (græsk kata maththaion = efter Matthæus), som stammer tidligst fra ca 110 e.Kr, og måske så sent som år 150.

Indtil oplysningstiden var det almindeligt antaget, at Matthæusevangeliet i det store og hele var skrevet af et øjenvidne. Dette er dog usandsynlig, blandt andet fordi evangeliet er afhængig af Markusevangeliet. Derfor er tanken om forfatteren som øjenvidne med få undtagelser opgivet af bibelforskerne.
altså at det er en beretning, der har været fortalt i mere end 100 år, inden den er blevet skrevet ned.


Nu blev ordene jo ikke talt i år 0, men vel ikke før år 30. Men uanset hvad så er der jo gået årtier - og, hvis din datering er korrekt, måske også over 100 år. Og

Citat:
Hvor pålidelig er den da?


Jamen, hvor pålidelige er nogle af de fire evangelier med så meget mund til mund, før det blev nedskrevent?! Det er der da også kritikere, der spørger om, f.eks. Bart Ehrman. Han startede som kristen, men endte som agnostiker. Det er faktisk interessant at se hans debatter med andre bibel- og Nye Testamente-historikere (hvoraf mange er kristne)! Det ville Simon sikkert også kunne lide.

Andre mener omvendt, at evangelierne er pålidelige - og det endda i høj grad. Argumenterne må de historiekyndige svare på (eller også kommer jeg ind på det i en anden tråd).

Men når du spørger:

Citat:
Hvor meget afviger den da fra det oprindelige - fra sandheden - fra det (formodet) guddommelige?


Så kræver det vel mere end historisk autenticitet, hvorvidt et skrift er guddommeligt inspireret. Forestil dig f.eks. - blot som et tankeeksperiment (hvad deraf følger af mangler) - at man fandt et super pålideligt skrift om Jesus, hvor han prædikede had, mord og verdsligt begær. Ville du opfatte det som "sandheden - fra det (formodet) guddommelige"? Jeg ville ikke. Altså må der mere end historisk autenticitet til. Et "indre øre" der sender ordene til det sted i en selv, hvor der vækkes resonans.

- I stil med: "Lad den, der har ører, høre!"

(Dog undrer din datering mig. Jeg finder dette, altså en datering til årene mellem 70-85. Men det skal ikke skille os ad. Der er stadig gået årtier.

Spændende at høre om din meditation. Jeg oplever også, at oplevelsen "følger en". Og din Ikón! Tror du, at det er en subjektiv påvirkning, som billedet vækker i dig, eller forestiller du dig, at den rent faktisk "udsender en kraft"? (I mangel af bedre formulering).

------------

Jørgen:
Citat:
Hvad forstår i ved Guds rige ?


Her på jorden forstår jeg Guds Rige som de mennesker, der i tro(fasthed) følger Jesus.

Og hvad vil det så sige?
Ja, jeg håber, at dét vil vise sig løbende i resten af tråden. Eller som svar på, hvad DU SELV mener, at Guds Rige er!

------------

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#21805 - 02/11/2016 08:05 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Jørgen Primdahl
Uregistreret

Okay så er der noget jeg har misforstået, jeg trode det drejede sig om Guds ord.
Top Svar Citer
#21806 - 02/11/2016 08:08 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Jørgen Primdahl
Uregistreret

Hvad jeg mener at Guds rige er, ja det mener jeg at jeg har fortalt flere gange.
Top Svar Citer
#21807 - 02/11/2016 08:39 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Jørgen Primdahl
Uregistreret

Kan man virkelig stole på Bibelen? Det er vigtigt at nå frem til den rigtige slutning. Hvorfor? Jo, hvis Bibelen indeholder Guds ord til mennesker, vil det være tåbeligt — eller ligefrem fatalt — at ignorere den. Hvis man kun betragter den som menneskers ord, og ikke som Guds ord, vil man ikke lade den have særlig stor indflydelse på sine handlinger, sin tro og sine meninger. — 1 Thessaloniker 2:13.
Hvordan kan du finde ud af hvad du skal mene? Ja, hvordan afgør du om du kan stole på folk du møder? Én ting er i hvert fald sikker: Det er meget svært virkelig at stole på nogen som man ikke kender ret godt. Først når man lærer folk at kende, finder man ud af om de er helt igennem ærlige og pålidelige. Det samme gælder i forbindelse med Bibelen. Lad være med kritikløst at acceptere spekulative eller endda fordomsfulde teorier der undergraver tilliden til den. Tag dig tid til at overveje de vidnesbyrd der støtter Bibelens påstand om at den er „inspireret af Gud“.
Angrebet af „venner“
Lad dig ikke afskrække af at selv nogle der kalder sig „venner“ af Bibelen, angriber dens ægthed og pålidelighed. New Dictionary ofTheology siger at de fleste bibelkommentatorer i dag, skønt de hævder at være kristne, „udelukkende omtaler Bibelen som menneskeværk“.
Mange teologer sætter spørgsmålstegn ved hvem der har skrevet Bibelens bøger. Nogle siger for eksempel at det ikke var profeten Esajas der skrev Esajas’ Bog. De mener at denne bibelbog blev skrevet lang tid efter at Esajas havde levet. Concise Bible Commentaryaf Lowther Clarke hævder at den er „produktet af mange menneskers tanker gennem mange generationer“. Men med sådanne påstande ser man helt bort fra at Jesus Kristus og hans disciple gentagne gange tilskriver Esajas denne bog. — Mattæus 3:3; 15:7; Lukas 4:17;Johannes 12:38-41; Romerne 9:27, 29.
Endnu værre er det at bibelkritikere, som for eksempel J.R. Dummelow, siger at profetierne i Daniels Bog „i virkeligheden er ren og skær historie som forfatteren fremstiller som profetier“. Også her negligerer de Jesu Kristi eget vidnesbyrd. Jesus advarede mod det han kaldte „afskyeligheden der forårsager ødelæggelse og som er omtalt ved profeten Daniel, idet den står på et helligt sted“. (Mattæus 24:15) Vil det ledes vild“. (2 Timoteus 3:1, 13) være fornuftigt af en kristen at tro at Jesus Kristus ville have støttet et bedrag — at han ville have henvist til historie forklædt som profeti? Bestemt ikke.


Redigeret af Jørgen Primdahl (02/11/2016 08:44)
Top Svar Citer
annonce
Side 13 af 115 < 1 2 ... 11 12 13 14 15 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Forum virker igen
af Arne Thomsen
27/11/2024 10:19
Bøn som meditation
af Hanskrist
19/11/2024 11:57
Nemesis
af Hanskrist
16/11/2024 20:10
Bøn
af Hanskrist
16/11/2024 19:33
Vigtige præciseringer
af somo
15/11/2024 05:32
Nyheder fra DR
Umiddelbart intet mistænkeligt ved død..
27/11/2024 15:33
Prisen på kaffe rammer det højeste niv..
27/11/2024 15:32
Forsikringsselskab advarer boligejere om..
27/11/2024 15:06
Frankrig om Netanyahu efter arrestordre:..
27/11/2024 14:59
Kulturministeren tror pÃ¥ forskellige lÃ..
27/11/2024 13:55
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Stærke drinks viger pladsen for øl og ..
27/11/2024 13:30
Tidligere Carlsberg-topchef for russisk ..
27/11/2024 13:24
Lavtryk kan give kraftig regn i flere de..
27/11/2024 13:03
Putin besøger sin Ukraine-bekymrede ven..
27/11/2024 12:49
Afstemning om ny EU-Kommission splitter ..
27/11/2024 12:46