1
registreret
(1 usynlig),
797
gæster og
137
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#27351 - 03/05/2019 12:16
Re: Mellemrummet
[Re: Simon]
|
bor her
|
Registeret: 02/05/2009
|
|
Hej igen Simon
Nej, SR vil jeg helst heller ikke undvære, men jeg synes nu, han virker både frisk og frejdig trods alder og skavanker. Næste gang han byder velkommen i det grønne er han tilbage i direkte udsendelse, og jeg håber så inderligt på en guidet tur i det høje bløde græs med pinseliljer i blomst. Ja, lige dér ku' jeg godt tænke mig at nedsænke mit korpus for at nyde pinseliljeduften og udsigten til himlens blå igennem de grønne trækroners birkeløv ... :))
Dagvise
Nu blomstrer marken skær med græs, og græsset på det grønne næs så yndigt kalven klæder; hvert dyr i rigdom smykker sig, så dyk med lyst da også dig i Danmarks fagre glæder.
Den mørke jord, den tunge jord er grebet af en dårskab stor, af elskovslængsler blide, frem i det høje svale rum som havblå himmelbølgers skum går skyer jomfruhvide.
Min sjæl vågn op, det er en dag af overjordisk velbehag med sol på brede enge, o, lad din sang om træets blad opløftes fint i brisens bad, stig frit min sang og længe
Paul la Cour
En ny Dagvise
Vi hilser vor Verdens eneste Sol af Hjertets dybeste Grunde. Som Hanen højt i Dagningen gol, som Lærkesang over Lunde, saa stiger mod Himlens Gudestol vor Hymne fra tusind Munde.
Se, Dagen straaler i Himmelens Sal, saa Øjnene tynges og blændes, i Østens og Vestens Lysportal dens Færd begyndes og endes; og ved dens Gang over Bjerg og Dal paa Jorden Sjælene tændes.
Naar Solen gaar højt, maa den mørke Nat halvvaagen over os blaane, og selv naar den dybest os har forladt, den tit har en Drøm at laane, som spejler sig inderligt, mildt og mat ned fra den slukkede Maane.
Højlovede Sol, i Middagsstund dit Lys som et Hav sig lukker, i korte Skygger fra Træ og Lund vi sløret vort Hoved dukker og hører som gennem et Flor af Blund, det kurrer, kagler og kukker.
Paa Bugter og Vige, langs Skrænt og Næs det flagrer som gyldne Vinger, Som hen over Agre om Gren og Græs smaa Sommerfugle sig svinger, og Bankerne ligger som Blomsterlæs, mens Bække klukker og klinger.
I Løv og Buske, i Krat og Hegn, hvor Fuglene Reder bygger, er Æg og Unger, og vidt over Egn det vifter af Vingeskygger, og Skyerne Byger af Torden og Regn i Himmelens Kroge brygger.
Ved Aaer, som sig mellem Brinker snor, og rundt i frodige Enge, hvor gule solrige Blomster gror, der flokkes Piger og Drenge, som af det blussende Blomsterflor sig Kranse om Haar maa hænge.
Du Sommerens Guddom, Verdens Fryd, der vækker af Døs og Dvale hver levende Sjæl til Lys og Lyd i dæmrende Morgensvale! Velkommen i Øst! Højlovet i Syd! Paa gensyn, naar du maa dale!
Jeg står i dag på stjernens hvælv. I mig dens kræfter strømmer. Jeg føler stjernen i mig selv, hvor alle farver drømmer.
De drifter, som i ungdoms sang mod himlens vidder tindre, af dybe dulgte kilder sprang i jordens eget indre.
Af muld og hav sprang livet frem i fjernt forglemte tider. Til muld og hav går livet hjem hver gang det døden lider.
Og alle ting, jeg kommer nær, har dyb, jeg aldrig måler. Ej røber solen, hvad de er, men kun, hvordan de stråler.
Dog nærmer verden sig så øm. Og månen over haven er som fortabte sjæles drøm om solens skin – i graven.
Det er, som sø i sommervind og Danmarks grønne dale står spændt som sluser mod mit sind, vil briste ud i tale.
Det er, som jordens hav og muld med alle deres døde er med en viden underfuld mig gået stumt i møde.
Det uudsigelige land som genfærd søger sjæle. Og stjerners mulm og stjerners brand i mig vil have mæle.
Thøger Larsen
... og tak for Bjørnvig til inspiration for alle sanser :))
Go' weekend til dig med vildt og hvidt fra himlen RoseMarie
|
|
Svar
|
|
|
#27354 - 05/05/2019 07:33
Re: Mellemrummet
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
Morn' RM..
I det bløde solrige græs og oven på sneflagers nys forvilden sig nedover sommerudsigten midt i foråret, så at sige: dér stod jeg og røg en pind, der glødede lige så forarget som katten, der som jeg havde set månen i træerne, dog var dens månesyge præget af pip. Efter en kattens forargelse over uvejret var der jo ikke andet at gøre end retræten til den bløde bag.
Her lidt mere fra Bjørnvig, der netop har det så fortrinligt i selskab med naturen i Hr. Lundbye:
TYSK BY
En rejse tilbage i tiden. Alene. Lange støvende eftermiddage, trykkende formålsløs forventning.
Uhyre ressource latens og fortvivlen, kroppen en eneste fallisk støtte, i mangel af bedre et krav om gudinder.
Vejtræer og parker kvalte anslag, væksten nedtalt til eksplosivt zero eller død – som min stående krop.
- Th. Bjørnvig.
Godt at vide Søren Ryge er oppegående i vor herres fri natur, også jeg gerne ser ham i. Jeg er jo intet tv-menneske, bortset fra den slags.
Hilsner i morgensolen.. Simon
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|