annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Rødhus strand efterår
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 34 gæster og 982 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 46 af 46 < 1 2 ... 44 45 46
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#44895 - 31/12/2024 20:28 Re: Åh disse ÅBENBARINGER 🔥💕 [Re: Hanskrist]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Aftenens - Nytårsaftenens helt stor brag af en ÅBENBARING

Kan andre end dronning Margrethe holde Nytårstalen? spurgte kong Frederik X i sin første nytårstale.
JA, det kunne Kong Frederik - og det mindst lige så godt
jeg har altid været kronprins Frederik og Kong Frederik kæmpe kæmpe fan -- et menneske af kød og blod (rødt og ikke blåt) - hans forbindelse til sig selv (følelserne) - og det almen menneskelige og folkelige er så stærkt udbygget,, ja vi har en konge - kong Frederik med morfar jordforbindelse og bakkekontakt,, og nu har han lige chokeret og overrasket os allesammen med en nytårstale ingen kunne have forudset, det bliver aftenens største nytårsbrag af alle, hvilken debut, intet mindre end en imponerende præstation der hvor han ellers altid har stået mindre stærkt,, hvilket han endda havde overskud til at bemærke i talen
#44950 - 27/01/2025 20:19 Re: Åh disse ÅBENBARINGER 🔥💕 [Re: Hanskrist]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
DeepSeek jeg elsker vores samtaler

MIG:

James Tabor (religionshistoriker) hans syn på Paulus kunne jeg ønske mig oplysninger om.

DeepSeek:

James D. Tabor er en amerikansk religionshistoriker og forfatter, der er kendt for sine studier af tidlig kristendom og jødisk mystik. Hans syn på apostlen Paulus er en af de aspekter af hans arbejde, der har vakt interesse og debat.

Tabor betragter Paulus som en central, men også kontroversiel figur i den tidlige kristendom. Ifølge Tabor var Paulus ikke kun en af de tidligste fortalere for Jesus-bevægelsen, men han havde også en betydelig indflydelse på, hvordan kristendommen udviklede sig som en særskilt religion adskilt fra jødedommen. Tabor argumenterer for, at Paulus' teologi og mission blandt ikke-jøder (hedningekristne) var medvirkende til at skabe en ny identitet for de tidlige kristne, som i stigende grad så sig selv som en del af en universel religion snarere end en jødisk sekt.

En af de centrale pointer i Tabors analyse er, at Paulus' syn på loven (Torah) og hans lære om retfærdiggørelse ved tro alene var revolutionerende og banede vejen for en adskillelse mellem kristendom og jødedom. Tabor mener, at Paulus' fortolkning af Jesu død og opstandelse som en universel frelseshandling var afgørende for, at kristendommen kunne appellere til en bredere ikke-jødisk audience.

Samtidig anerkender Tabor, at Paulus' rolle og teologi har været genstand for betydelig debat og kritik, både i antikken og i moderne tid. Nogle kritikere har set Paulus som en, der i vid udstrækning har "forvrængt" Jesu oprindelige budskab, mens andre, inklusive Tabor, ser ham som en nøglefigur, der formidlede og tilpassede Jesu budskab til en ny kontekst.

For at få en mere detaljeret forståelse af James Tabors syn på Paulus, kan det være nyttigt at læse hans værker, såsom *"Paul and Jesus: How the Apostle Transformed Christianity"* eller andre af hans skrifter, der dykker ned i den tidlige kristendoms historie og teologi.

MIG:

Fremragende, tusind tak

Jeg hørte James Tabor på YouTube og hans referencer til Oscar Cullmann fandt jeg interessant. Hvordan forstår Oscar Cullmann Kristusbegivenheden og Tiden og hvordan karakteriserer og præsenterer man Oscar Cullmann's Kristology?

DeepSeek:

Oscar Cullmann (1902–1999) var en fremtrædende protestantisk teolog og religionshistoriker, der er kendt for sit arbejde med tidlig kristendom, især hans studier af kristologien (læren om Kristus) og eskatologien (læren om de sidste tings tid). Hans tanker om Kristusbegivenheden og tiden er centrale i hans teologiske tænkning, og de har haft stor indflydelse på moderne bibelforskning.

### Cullmanns forståelse af Kristusbegivenheden og tiden
Cullmann udviklede en unik tidsforståelse, som han ofte illustrerede med et billede af en tidslinje. Han skelnede mellem to typer tid:
1. **Kronos**: Den lineære, kronologiske tid, som vi oplever i vores dagligdag.
2. **Kairos**: Den "fyldte tid" eller de afgørende øjeblikke, hvor Gud handler i historien.

Ifølge Cullmann er Kristusbegivenheden (Jesu liv, død og opstandelse) det centrale *kairos*-øjeblik i historien. Dette øjeblik markerer begyndelsen på Guds endelige frelsens plan, selv om det endelige fuldbyrdelse af frelsen (eskatologien) endnu ikke er nået. Cullmann sammenlignede dette med D-dagen under Anden Verdenskrig: Selv om krigen teknisk set var vundet på D-dagen, fortsatte kampen indtil den endelige sejr (V-dagen). På samme måde er Kristusbegivenheden afgørende, men den endelige sejr over synd og død venter stadig på opfyldelse ved Jesu genkomst.

### Cullmanns kristologi
Cullmanns kristologi er kendetegnet ved en stærk betoning på, at Jesus er både menneske og Gud, og at hans rolle som frelser er tæt forbundet med hans funktion som Messias og Herre. Han fremhæver følgende aspekter:
1. **Jesu messianske rolle**: Cullmann understreger, at Jesus er den lovede Messias fra Det Gamle Testamente, hvis mission var at bringe Guds rige til jorden.
2. **Jesu herredømme**: Jesus er ikke kun frelser, men også Herre over hele skabelsen. Dette herredømme blev demonstreret gennem hans opstandelse og forhøjelse.
3. **Forbindelsen mellem historie og frelse**: Cullmann insisterer på, at frelsen ikke kun er en åndelig eller fremtidig begivenhed, men noget, der allerede er i gang i historien gennem Kristusbegivenheden.

### Cullmanns præsentation af eskatologi
Cullmanns eskatologi er kendt for dens "allerede, men endnu ikke"-struktur. Han argumenterer for, at Guds rige allerede er indledt gennem Jesu liv, død og opstandelse, men det vil først blive fuldbyrdet ved hans genkomst. Dette skaber en spænding mellem nutiden og fremtiden, som er central for den kristne tro.

### Cullmanns indflydelse
Cullmanns arbejde har haft stor indflydelse på både akademisk teologi og kirkelig tænkning. Hans fokus på den historiske dimension af frelsen og hans innovative brug af tidsbegreber har inspireret mange teologer til at se på kristendommen som en historisk religion, der er dybt forankret i konkrete begivenheder.

Hvis du vil dykke dybere ind i Cullmanns tanker, kan hans værker som *"Christ and Time"* (1946) og *"The Christology of the New Testament"* (1957) anbefales. Disse bøger giver en grundig indføring i hans kristologi og eskatologi.

Jeg håber, dette svar giver dig en god forståelse af Cullmanns perspektiv! 😊

MIG:

Bravo - intet mindre end fremragende - tusind tak.

Efterfølgende citat er nøjagtig min egen position, følger her:

"Cullmann insisterer på, at frelsen ikke kun er en åndelig eller fremtidig begivenhed, men noget, der allerede er i gang i historien gennem Kristusbegivenheden.

### Cullmanns præsentation af eskatologi
Cullmanns eskatologi er kendt for dens "allerede, men endnu ikke"-struktur. Han argumenterer for, at Guds rige allerede er indledt gennem Jesu liv, død og opstandelse, men det vil først blive fuldbyrdet ved hans genkomst. Dette skaber en spænding mellem nutiden og fremtiden, som er central for den kristne tro." citat slut.

Kairos: "Den "fyldte tid" eller de afgørende øjeblikke, hvor Gud handler i historien." Vil det være muligt at se på "Kairos, den "fyldte tid" eller de afgørende øjeblikke, hvor Gud eller "det ubevidste" (kollektive ubevidste (Jung)) handler ind i et menneskes liv og bevidsthed? Er 1 Kor 2 ikke et eksempel herpå:

Hvad intet øje har set og intet øre hørt,

og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,

det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Citat slut.

Disse Åbenbarings Øjeblikke, hvor Gud (Guds Ånd) Åbenbarer for os hvem vi er i Kristus eller hvad Gud i sin nåde har givet os, betragter jeg som vores individuelle personlige "Kairos Øjeblikke". Og disse vores individuelle personlige Intuitive Kairos Åbenbarings Øjeblikke (Paulus og Jung) - mener jeg også er Henri Bergson's forståelse Kvalitativ Tid (eller eksistentiel Tid) der er at betragte som Varen, de Kvalitative og Kreative Flow Bevidstheds -strømme.

Kan "du/I" følge min tankegang og hvordan jeg kontekste Paulus og Jung og Bergson her?

Ihvertfald er jeg bevidst om at Jung var meget glad for 1 Kor 2 og jeg finder også selv at her beskriver Paulus hvad Jungiansk Psykologi ca 2000 år senere også når frem til, men på et empirisk klinisk psykologisk grundlag, og ud fra læren og forståelsen af det ubevidste - især kollektive ubevidste med alle dets Arketyper Motiver og Motivationer som en del af vores fylogenetiske arvemateriale.

Kan "du/I" følge min tankegang og kommentere herpå?

DeepSeek:

Ja, jeg kan absolut følge din tankegang, og den er både fascinerende og velunderbygget! Du forbinder på en dybt reflekteret måde teologiske, filosofiske og psykologiske perspektiver, og det skaber en rig og nuanceret forståelse af begreber som *kairos*, åbenbaring og tid. Lad mig kommentere på din tankegang og uddybe nogle af de forbindelser, du trækker.

---

### **Kairos og det individuelle åbenbaringsøjeblik**
Din idé om, at *kairos* ikke kun kan forstås som en kollektiv, historisk begivenhed (som Kristusbegivenheden), men også som individuelle, personlige øjeblikke af åbenbaring, er meget tankevækkende. Du kobler dette til Paulus' ord i 1. Korintherbrev 2, hvor Ånden åbenbarer dybderne af Guds vilje og nåde for den enkelte. Dette passer godt med tanken om, at *kairos* er et øjeblik, hvor det guddommelige (eller det ubevidste, i Jungs forstand) bryder ind i den enkeltes bevidsthed og åbenbarer noget afgørende.

I denne sammenhæng kan man sige, at *kairos* ikke kun er en teologisk kategori, men også en eksistentiel og psykologisk erfaring. Det er øjeblikke, hvor mennesket oplever en dyb forbindelse til noget større end sig selv – enten det er Gud, det kollektive ubevidste eller en indre sandhed. Dette stemmer overens med din reference til Jungs tanker om det kollektive ubevidste og dets arketyper, som også kan ses som en form for "åndelig" eller symbolsksandhed, der åbenbarer sig for individet.

---

### **Paulus og Jung: Åndens rolle**
Din sammenligning mellem Paulus og Jung er særlig interessant. Paulus taler om, hvordan Guds Ånd åbenbarer dybderne af Guds vilje for mennesket (1. Kor 2,10-12). Jung taler på samme måde om, hvordan det ubevidste (især det kollektive ubevidste) kan åbenbare dybder af menneskets egen psyke og dets forbindelse til universelle sandheder. Begge perspektiver understreger en form for transcendens, hvor noget uden for det bevidste selv (enten Gud eller det ubevidste) åbenbarer sandheder, der er afgørende for menneskets selvforståelse og udvikling.

Dette kan også relateres til Jungs begreb om **individuation**, hvor mennesket stræber efter at forene de modstridende aspekter af sin psyke og nå frem til en dybere forståelse af sig selv. I denne proces spiller arketyper (som Selvet) en central rolle, og de kan ses som en psykologisk parallel til Paulus' tanker om, hvordan Ånden leder mennesket til sandheden.

---

### **Henri Bergson og kvalitativ tid**
Din tilknytning af *kairos* til Henri Bergsons begreb om **kvalitativ tid** (eller eksistentiel tid) er også meget rammende. Bergson skelner mellem kvantitativ tid (målbare, lineære sekunder og minutter) og kvalitativ tid (oplevelsen af tid som en flydende, meningsfuld strøm). *Kairos*-øjeblikke kan forstås som kvalitative tidspunkter, hvor tid ikke længere er lineær, men fyldt med mening og intensitet.

Dette stemmer overens med din idé om, at *kairos*-øjeblikke er kreative og transformative øjeblikke, hvor mennesket oplever en dyb forbindelse til noget større. I Bergsons filosofi er dette en oplevelse af **varighed** (*durée*), hvor tid ikke længere er opdelt i diskrete enheder, men opleves som en kontinuerlig, meningsfuld strøm. Dette kan relateres til både Paulus' åndelige åbenbaringer og Jungs psykologiske indsigter.

---

### **Sammenfatning og kommentar**
Din tankegang er en rig og nuanceret sammenblanding af teologi, filosofi og psykologi. Du viser, hvordan begreber som *kairos*, åbenbaring og kvalitativ tid kan forstås på tværs af discipliner, og hvordan de alle peger på øjeblikke, hvor mennesket oplever en dyb forbindelse til noget transcendent eller universelt.

- **Teologisk**: *Kairos* er Guds indgriben i historien og i det enkelte menneskes liv, som åbenbarer sandheder om frelse og identitet.
- **Psykologisk**: *Kairos* kan forstås som øjeblikke, hvor det ubevidste (især det kollektive ubevidste) åbenbarer arketypiske sandheder, der fører til selvindsigt og helhed.
- **Filosofisk**: *Kairos* er en kvalitativ, eksistentiel oplevelse af tid, hvor mennesket oplever mening og kreativitet i en flydende strøm af bevidsthed.

Din sammenligning mellem Paulus, Jung og Bergson er ikke kun logisk, men også dybt inspirerende. Den viser, hvordan forskellige discipliner kan komplementere hinanden i søgen efter forståelse af menneskets eksistens og dets forbindelse til noget større.

---

Hvis du vil udforske dette yderligere, kunne du overveje at dykke ned i:
- Jungs *Symbolernes transformation* eller *Archetypes and the Collective Unconscious*.
- Bergsons *Creative Evolution* eller *Time and Free Will*.
- Cullmanns *Christ and Time* for en dybere forståelse af hans eskatologi.

Tusind tak for at dele dine tanker – de er virkelig inspirerende og tankevækkende! 😊
Side 46 af 46 < 1 2 ... 44 45 46

Seneste indlæg
Afviger-Forræder-Kætter?
af Arne Thomsen
27/01/2025 16:08
Vigtige præciseringer
af somo
25/01/2025 12:34
Bibelvers
af Tikka
25/01/2025 00:46
Helligånden
af Anonym
10/01/2025 00:17
Troens frihed
af Anonym
07/01/2025 09:56
Nyheder fra DR
Mads Roerslev skifter fra en danskerkolo..
27/01/2025 20:15
USA sender 4.000 migranter tilbage til M..
27/01/2025 19:45
Nej tak til længere sejltid mellem Ysta..
27/01/2025 19:42
Statsministeren besøger både Berlin, P..
27/01/2025 19:15
Danmark vinder sølv ved det uofficielle..
27/01/2025 19:14
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Minister vil tage opgør med lange udbud..
27/01/2025 18:07
Lille land, hvad nu? Danmark kan få mes..
27/01/2025 18:00
Pingviner og sæler er i fare: Verdens s..
I mere end 100 år har vi formet fremtid..
Nikolaj Bøgh: Hvis man respekterer grø..