1
registreret Arne Thomsen
680
gæster og
191
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#22540 - 09/01/2017 21:00
Re: Guds Ord
[Re: Tikka]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej igen Tikka.
Når jeg tidligere har fremhævet disse ord, du citerer, fra Johannes Evangeliet, er det fordi de så klart udtrykker idéen om, at Gud elsker verden.
Det er en meget smuk idé, synes jeg - dog nok lidt mindre guddommeligt og lidt mere menneskeligt missionsk, at der er knyttet betingelser om tro til denne kærlighed.
Hvad synes du i øvrigt selv? Eller skal det fortsat være en hemmelighed?
M.v.h. Arne
|
|
Svar
|
|
|
#22541 - 09/01/2017 23:09
[Re: Arne Thomsen]
|
bor her
|
Registeret: 05/09/2015
|
|
Hej igen Tikka.
Når jeg tidligere har fremhævet disse ord, du citerer, fra Johannes Evangeliet, er det fordi de så klart udtrykker idéen om, at Gud elsker verden.
Det er en meget smuk idé, synes jeg - dog nok lidt mindre guddommeligt og lidt mere menneskeligt missionsk, at der er knyttet betingelser om tro til denne kærlighed.
Hvad synes du i øvrigt selv? Eller skal det fortsat være en hemmelighed?
M.v.h. Arne Johannes 3:16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. Arne: Det er en meget smuk idé, synes jeg - dog nok lidt mindre guddommeligt og lidt mere menneskeligt missionsk, at der er knyttet betingelser om tro til denne kærlighed. Hvorfor det? … det forstår jeg ikke. Man kan vel ikke være kristen uden at tro? Arne:Hvad synes du i øvrigt selv? Eller skal det fortsat være en hemmelighed Hvad tænker du på? ¨¨¨¨
|
|
Svar
|
|
|
#22544 - 10/01/2017 09:39
[Re: Arne Thomsen]
|
|
Hej Arne
Hvis du spørger mig om teodicé-problemet, er det så ikke under forudsætning af, at jeg tror på Gud? Jeg tænker, at problemet drejer sig om et paradoks, der "bør" opstå i Gudstroen.
Det er under forudsætningen af Gudstroen, at jeg svarer, at ondt kan eksistere i verden, selv om Gud er god. For selv om det onde nok kan forhindre en følelse af umiddelbar lykke, så kan det stadig føre til kendskabet til Gud.
Om nogen kender Gud? Ja, det tror jeg. Men behøver jeg svare bekræftende, før indvendingen mod teodicé-problemet er relevant? Det mener jeg ikke. Der er jo tale om - i forhold til indvendingen - at Gud ønsker, at vi lærer ham at kende, og at det onde godt kan eksistere i dét perspektiv.
Hvis vi derfor bliver i teodicé-problemets rammer, hvad er så svaret fra problemets side?
Kærlig hilsen Thomas
|
|
Svar
|
|
|
#22546 - 10/01/2017 11:57
[Re: Tikka]
|
veteran