Hej Arne
Du kan sikkert finde mange, der ikke mener, at vi kan vide noget om den historiske Jesus. Du kan med garanti også finde mange, der mener, at vi kan! - Det har jeg selv gjort.
Der må derfor være noget mere end at finde et link og et citat ... jovist, det må veje tungt, at det er en person, der er generelt respekteret af det akademiske samfund. Men da mange af disse alligevel er uenige, må det vel også gælde, at vi lytter til deres argumenter.
Med hensyn til leksikale oplysninger er det gået op for mig, hvor overfladiske de er. Og med hensyn til at give et sammendrag på dansk vil det blive alt for omfattende og tage for meget af min tid. Jeg tænker, at det må komme undervejs i dialogen. Men hvis man søger på de nævnte personer, vil det blive muligt selv at læse, hvad de står for.
Her nogle kristne sider, som jeg benytter mig af:
TheWay Det er en kristen side, der tager argumentationen op i forhold til både troende og ikke-troende. Den er god til en start, hvis man er helt uvidende.
Gary Habermas Han argumenterer for Jesu opstandelse.
Tom Wright De to sidste sider er "tunge", hvis man ikke er fuld af gejst og allerede til dels inde i stoffet.
Det er også muligt at finde information om og af kristne, som ikke er lige så ortodokse:
Crossan Han mener, at genopstandelsen skal forstås metaforisk. Han har haft en debat med Tom Wright, som kan ses/høres på youtube.
Marcus Borg Jeg mener at have læst, at Marcus også tror på andre religioners indgangsvinkel til det spirituelle. Men jeg kan ikke lige finde det nu. Han har også sammenlignet Buddha og Jesus - deres ligheder og forskelligheder.
Bart Ehrman Agnostisk ateist.
Sanders Og lidt om hans overbevisninger. Agnostisker, mig bekendt.
Alle er de enige om, at Jesus levede. Og de rækker langt ud over, at vi "intet kan vide om Jesus".
Men frem for at jeg laver et sammendrag ... bare ovenstående henvisninger tager tid ... kan du måske slynge et debat-spørgsmål på bordet, vi kan forholde os til?
Kærlig hilsen
Thomas