1
registreret Arne Thomsen
189
gæster og
74
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#20165 - 20/01/2016 14:53
Kristus
|
|
Jeg opretter denne tråd i håb om spændende diskussioner og inspirationer for hoved og hjerte. Hvem var/er Jesus? Hvad er kristendom? Historiske og åndelige dimensioner ... Religion vs. mysticisme. mysticisme - el, (fr.), åndelig retning (religion el. filosofi), der søger umiddelbar forening med det guddommelige el. umiddelbar erkendelse af den højeste sandhed gennem ekstase, meditation e.l. (http://denstoredanske.dk/Sprog,_religion_og_filosofi/Sprog/Fremmedord/mp-m%C3%A5/mysticisme_-_el)Her er inspiration til hjertet: ”Hvis nogen vil være den første, skal han være den sidste af alle og alles tjener.” (Markus 9, 35)
|
|
Svar
|
|
|
#20171 - 21/01/2016 14:28
Re: Kristus
[Re: Tikka]
|
|
Hvorfor/hvordan mener du, skriftstedet Markus 9:35 kan inspirere hjertet? Det kan det, hvis hjertet er åbent for at modtage ordenes inspiration til et ydmygt liv. Således er mennesker blevet inspireret af ord tilskrevet Jesus, f.eks. Frans af Assisi. Her er en smuk bøn af Frans af Assisi: Herre, gør mig til redskab for din fred. Lad mig bringe kærlighed, hvor hadet råder. Lad mig bringe tilgivelse, hvor uret er begået. Lad mig skabe enighed, hvor uenighed råder. Lad mig bringe tro, hvor tvivlen råder. Lad mig bringe glæde, hvor sorg og bedrøvelse råder.
Lad mig ikke så meget søge at blive trøstet som at trøste. Ikke så meget at blive forstået som at forstå. Ikke så meget at blive elsket som at elske. For det er ved at give, at man får. Det er ved at glemme sig selv, at man finder sig selv. Det er ved at tilgive andre, at man får tilgivelse. Det er ved at dø, at man opstår til evigt liv.
|
|
Svar
|
|
|
#20175 - 21/01/2016 22:19
Re: Kristus
[Re: Anonym]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej anonyme: Ordet.
Når du stiller spørgsmålene:
Hvem var/er Jesus? Hvad er kristendom? så vil jeg - agnostiker - som det første påstå, at der ikke er reelle historiske beviser for at Bibelens (og Thomas-evangeliets) Jesus - overhovedet har eksisteret.
Det er måske ikke så væsentligt endda, for de idéer, der knytter sig til kristendommens Jesus, er jo særdeles livskraftige - "pakket ind", som de er i de betagende beretninger om, at den anden person i Den Hellige Treenighed lader sig føde som et hjælpeløst menneskebarn, der lærer os om den fuldkomne uselviske kærlighed, og som vil frelse alle mennesker.
Spørgsmålet om, hvad kristendom er, det er der vist ingen, der kan give et kort dækkende svar på. Heksebrændinger, den spanske inkvisitions torturanvendelse og korstogene skal jo også med - sammen med synds-bevidsthed og aflad mod betaling.
Men der jo så sandelig også de mange smukke og opløftende sider af kristendommen, såsom den ortodokse kristendoms hesykasme o.m.a.
Helt overordnet set, synes jeg, der er megen kærlighed og inspiration i kristendommen, mens kærlighed til alt andet end os mennesker ikke får megen opmærksomhed.
M.v.h. Arne
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|