1
registreret Arne Thomsen
680
gæster og
191
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#25945 - 24/08/2018 02:34
Re: Poetisk fryd..
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
Apropos, fra sidst til først af Requiem & Messe (1981):
Pennemand alene
Gal dag splintrende nyskåret klar Når gaderne er blanke skrig og Solen går mon sort. Sommerlang Denne messe i hans hoved når Ham fra havet i genlyd og gør At han hører verden i dodekafoni.
Tromme i hans hoved Kolliderer med maskinens takt, Ord i kode dog altid ens: Tal ind i din Tal ind i din Tal ind i din Tid. Gradvist Slibes kanter til, Atonalitet forsvinder Og rytmer finder hinanden I synkoperet Tid ind i din Tid ind i din Tid ind i din Tid. Havets innuendo Er solen eksplosion i skum, Fråde om din pokermund.
Mens en sort december brænder Al dens frosne jord til sne Og asken under disen kan du se De dødes øjne og hånden over Dig styrer din dag, Skælvende Skærer den stålet til, drejer, Duver og venter. Du er en flue I et stykke rav og din ild er Din is og dit løfte. Skumforsoner, Febergud. Hvor ender sommervejene?
Marionettens mærker i hans liv, Hans beviser. Kærligt kører han Fingrene gennem furer og ar og Lever kun for bevægelsen. Han Er en lille figur uden ansigt Med et spændt hvidt underliv.
Jeg har fire vægge, Et spejl og en kvinde. Jeg har to døde fædre, Der venter på mig. Tag tro. Vær advaret. Ingen her kommer levende ud. Kun martyrer bliver helte I vor undergangsikon. Her er kun disse pennemænd Spændt ud på liv og tid en danser som standser i krampe og panser rækker slår ud gennem knuste sanser og drejer holdt af tråde i den blinde cancervind
Her er din uskyld, Her er din ende. Tag din tid og Lad knivene vende Indad altid indad Mellem liv og Tid og sted.
Velsign disse svaner, Denne flaske, denne kvinde. Tre Ave for de dødes år Og ligene herinde. Syng om krigen vinterlang Med tvelys under tiden Når gaderne er trommeskind Og månen er i brunst.
Vild var sommerens ild I mit hjerte. Mine årer Var fulde af bristende sol, Men solhav spejler evighed Og alle mine ar er væk
Pennemand mennesker Gud og insekt Din dag er din Eneste mening.
*
Ingen tid
Græsset blomstrer med brune kroppe I himmellinien sitrer (kølig lokkende glidende flugt fra kroppene og tiden) Spændt ud under sommerens bug Sejl som hvide flager gennem dagens
Øjne vi ser hinanden Du kan knipse og det er dengang: Ingen tid for de nøgne folk
Pilgrimme Engle Levende løfter Triste smil og Stemmerne fra dengang »I et vindløst væld af under Dunker lysmaskinens puls«: Sange til de gamle børn Kommer sent Men kommer sikkert:
Rusen er den samme Drømmen er din ven Ta din tid & gi den Som en gave til dig selv Sommer musikken og kraften igen Kærligheden lever
Det var her det begyndte Og stranden her var Eden Dengang.
- Bo Green Jensen.
mvh Simon
|
|
Svar
|
|
|
#25947 - 24/08/2018 11:51
Re: Mellemrummet
[Re: Simon]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Et svar til den - set med mine øjne - flabede Censur-Simon:
Forestil dig et stejlt, brat klippefremspring med en fremskudt kant på toppen. Forestil dig så, hvad et menneske sandsynligvis ville føle, når han satte foden på denne afgrundens rand og kiggede ned i det svimlende dyb under sig uden at kunne få øje på noget fodfæste eller noget at holde fast i. Dette, tror jeg, er sjælens erfaring, når den bevæger sig bort fra sit fodfæste i det materielle i sin søgen efter det, der ikke har nogen grænser, og som er til fra al evighed. For her er der intet, der kan gribes fat i, hverken rum, tid, mål eller noget som helst andet. Vor tanke kan ikke nærme sig dette. og således mister sjælen gang på gang fodfæstet på det, der ikke kan gribes, den bliver svimmel og forvirret og vender atter tilbage til det, der har samme natur som den selv. Og da er sjælen tilfreds med blot at vide, at den Højeste er fuldkommen forskellig fra de tings natur, som den kender.GREGOR AF NYSSA Citatet hentet fra bogen: The Orthodox Way af Kallistos Ware, oversat til dansk af Poul Sebbelov (ISBN 87-988460-0-0)
Med tak til Censur-Simon for inspirationen til dette indlæg
Arne
|
|
Svar
|
|
|
#25949 - 24/08/2018 15:29
Re: Mellemrummet
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Hanskrist.
Du fokuserer på din død - men er vel endnu ikke alvorligt syg og i gang med din dødskamp.
Hvis det er sådan, det forholder sig, er det vel netop dét at skulle træde ud over afgrundens rand - når den tid kommer - der kan inspirere til at leve - nu og her - med fuld intensitet - i stedet for at det hele blot "laller derudaf" uden noget særligt indhold.
Det er i hvert fald sådan, jeg oplever det - i min alder: 85
M.v.h. Arne
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|