1
registreret
(1 usynlig),
797
gæster og
137
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#21208 - 02/08/2016 12:33
Re: Evolution eller skabelse eller...
[Re: ]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej ABC.
Du skriver bl.a.:
Gud har da ikke fejlet nogle steder...hvordan når du frem til det? Gud stillede nogle en opgave, og de fejlede. Det havde Gud taget højde for. og du skriver:
Denne verden er absurd...køer med otte ben...hvad fanden er det for noget Det kan vel kun forstås sådan, at Gud har ladet skabe "en absurd verden".
Af dit link fremgår endvidere, at Gud ikke er "den første årsag":Vandrer mod Lyset! indeholder en skabelsesberetning, der går tilbage til en tilstand, der var før tidens begyndelse, det såkaldte urkosmos. Her fandtes ifølge Vandrer mod Lyset! Urtanken, Urviljen, Urlyset og urmørket. Urlyset fandtes som en svagt lysende kerne i centrum, og udenom dette var mørket overalt. På grænsen mellem lys og mørke var Tanken og Viljen. Urkosmos kan lignes ved et æble med lyset som kernen, mørket som frugtkødet, og Tanken og Viljen som kernestenene. I urkosmos var alting i ro. Tanken og Viljen indtog en indifferent stilling til lyset og mørket, indtil en svag urosdirren indtrådte, idet Tanken og Viljen samtidig reagerede overfor mørkets udstrålinger i en første dragning ind imod lyset. Tanken og Viljen kæmpede sig derefter langsomt, gennem ukendte evigheder, ind mod lysets to poler. Da Tanken og Viljen nåede disse og smeltede sammen med polerne, vågnede Tanken og Viljen op til fuld bevidsthed om sig selv. Viljen var på dette tidspunkt fuldstændig lutret for mørket, gennemsyret af lyset. Og Tanken besluttede at søge at forene sig med sin Vilje, for derved at kunne fremstå af lyset, som lysets behersker og mørkets besejrer. Gennem ukendte evigheder kæmpede Tanken og Viljen sig fuldt bevidste gennem mørket, Tanken stedse understøttet og styrket af den gennemlutrede Vilje, indtil de forenedes – og et væsen fremstod af Lyset: Gud. Sådan noget kan man jo tro på, hvis man føler, at det er sandt. Det føler jeg ikke.
At Johanne Agerskov i begyndelsen af 1900-tallet havde "intuitive tankeinspirationer", som hun mente var fra "den oversanselige verden", det tvivler jeg ikke på. Det tvivler du vel heller ikke på? Det tror du er sandheden? Eller tager jeg fejl? Får jeg et svar?
I fald du svarer: Ja, da vil jeg respektere det.
Men jeg har ikke den tro. Jeg tror, at vi mennesker opfatter os selv som verdens - universets - centrum - og at dét er en fejlvurdering - og at det er dét, der kan få os til at opleve verden som "absurd".
M.v.h. Arne
|
|
Svar
|
|
|
#21209 - 02/08/2016 14:45
Re: Evolution eller skabelse eller...
[Re: Arne Thomsen]
|
|
Hej Arne Hvordan når du frem til at Gud ikke er første årsag? Det var tanken og viljen som reagerede på mørket. Det var tanken og viljen som kæmpede sig fremad. Hvis tanken og viljen ikke havde reageret, så var der ikke sket noget som helst. Det er sådan jeg forstår det. Mht. det absurde, så var det bare en sidebemærkning, for køer skal da ikke have otte ben, men fire ben. Det mener jeg ikke er en fejlvurdering For mig giver Ardors beretning mening, så jo...jeg tror på, at Johanne Agerskov kommunikerede med den oversanselige verden. Kærlig hilsen ABC
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|