2
registrerede Arne Thomsen
,(1 usynlig),
4
gæster og
884
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#19715 - 16/10/2015 13:39
Re: Teodicé-problemet.
[Re: Anonym]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7542
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Anonym.
Du har din tro - din overbevisning - og det respekterer jeg fuldt ud.
Men det er ikke min - forstået på den måde, at jeg i høj grad respekterer og holder af kristendommen, men ikke ser den (eller andre religioner) som fuldkommen.
Desuden er der mange versioner af kristendommen. Et grelt eksempel er gnosticismen.
Og når du f.eks. til mit spørgsmål:
Er det ikke skaberen, der har ansvar for sit skaberværk? svarer:
Jo, men menneskene overtog styret og lod sig lede af Satan, denne verdens hersker, da de tog af frugten til at kende forskel på godt og ondt. ---- De fravalgte guds ledelse. Så er min replik:
Er det ikke Gud, der har skabt Satan og menneskets fri vilje? Så må det da være Guds ansvar, både at Satan går imod Gud, og at mennesker vælger Gud fra og følger Satan.
Så har Gud jo ikke skabt den fuldkomne verden, men en verden fyldt med ondskab!
Så hvis Gud er almægtig, så kan man da ikke samtidig påstå, at Gud er god?
Det er jo lige netop dét, teodicé-problemet handler om
M.v.h. Arne
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#19717 - 16/10/2015 16:35
Re: Teodicé-problemet.
[Re: Arne Thomsen]
|
|
Du skrev: ”Er det ikke Gud, der har skabt Satan og menneskets fri vilje?”
SVAR: Nej og ja.
Gud Jahve skabte ikke Satan. Den fuldkomne åndeskabning gjorde sig selv til guds modstander af fri vilje, lige som Eva lod sig friste af fri vilje.
-------------------------------
Du skrev: ”Så må det da være Guds ansvar, både at Satan går imod Gud, og at mennesker vælger Gud fra og følger Satan.”
SVAR: Bestemt nej! … sikken noget vrøvl! … Bibelens gud er ikke ansvarlig for vores valg! Ej heller for åndeskabningernes.
--------------------------------
Du skrev: ”Så har Gud jo ikke skabt den fuldkomne verden, men en verden fyldt med ondskab!”
SVAR: Gud Jahve skabte paradisiske forhold for mennesket, hvor han kun forlangte at være den retmæssige til at herske, og han er på ingen måde ansvarlig for mennesket ondskab.
---------------------------------
Du skrev: ”Så hvis Gud er almægtig, så kan man da ikke samtidig påstå, at Gud er god?”
SVAR: ??? … At være almægtig må vel nødvendigvis også indbefatte godhed …
Jesus påpegede ifølge skrifterne, at kun gud er god, som han jo nødvendigvis må være, når han har sendt sin søn til frelse for menneskene, fordi han elskede/elsker dem.
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#19720 - 17/10/2015 16:40
Re: Teodicé-problemet.
[Re: Ove]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7542
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Ove og Anonym.
Jeg var ikke klar over, at Jacob Wolff har skrevet bogen Jacobs Tårer, som omtalt i 2010 på kristendom.dk:
Det er således ingen nyhed, når Wolf opfordrer troende mennesker til at være ægte og ærlige overfor Gud og hinanden med, at vi altså, udsat for lidelse, nogle gange kan opleve det, som om Gud ikke er god. og ej heller hans forslag om - i stedet for at forsvare Gud - da, som Wolff skriver:
Anklag Gud og lad ham selv svare. eller som kommentatoren, Lisbeth Riisager Henriksen, foreslår:
Måske var det mere korrekt at tale om at klage til Gud ikke at anklage ham? Bogen er også omtalt i Kristeligt Dagblad i 2009:
Jakob Wolf forfølger sammenbidt sit ærinde. Han er ikke typen, der strør om sig med polemik og aktuelle referencer. Til en vis grad må man altså selv drage den slutning, at hans bog implicerer et radikalt opgør med megen nutidig teologi, for eksempel med den sødladne og sentimentale "Gud er kærlighed"-forkyndelse, der lyder i nogle danske sognekirker ("Det er meningsløst at forkynde, at Gud er kærlighed, hvis ikke det står klart, at det i høj grad er et påtrængende spørgsmål, om Gud er det."). Den ortodokse kristendoms biskop Kallistos Ware skriver i bogen The Orthodox Way (på dansk: VEJEN Ortodoks kristendom - ISBN 87-988460-0-0) blandt meget andet:
En gud, som er begribelig, er ikke Gud!
For mig ser det netop ud, som om vi mennesker forsøger at trække, hvad vi kalder Gud, ned i noget, som vi kan fatte.
Det er derfor, jeg i stedet for ordet Gud foretrækker det lidt mere besværlige: Hvad der er bag verdens væren (og som vi ikke fatter).
M.v.h. Arne
Redigeret af Arne Thomsen (17/10/2015 16:57)
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
annonce
|
|