Kære Kristian
Blot en afsluttende kommentar.
Min angivelse af Mattæus Evangeliets affattelsestid hviler ikke på særlige undersøgelser, men er blot baseret på dette link. Da det ikke var evangeliernes affattelsestid, der var hovedanliggendet i mit indlæg, fandt jeg det ikke påkrævet at gå længere.
Det er hermed taget til efterretning, men jeg håber så, at du kan tilgive mig, at jeg ikke kan lade være med at bemærke, at dit link angiver Matt. affattelsestid til før Mark. Jeg må derfor stille spørgsmål ved dette links troværdighed.
Hvis Markusevangeliet og Q er Mattæusevangeliets kilder, og hvis Ignatius'
Didache bygger på Mattæus, må Mattæusevangeliet være skrevet efter Markus og før
Didache. SÃ¥fremt Markushypotesen holder, der daterer evangeliet til omkring 70-75 e.v.t., og
Didache angiveligt er blevet skrevet o. 100 e.v.t., må Mattæusevangeliet være blevet affattet inden for denne tidsramme 75-100 e.v.t.
Man kan måske sige, at dit link muligvis har søgt at nærme sig den historiske Jesus bedst muligt ved at datere Mattæusevangeliet til 50-80 e.v.t., men dermed har man sat en rimelig sandsynlighed for, at evangeliet er skrevet før den Jødiske krig i årene 66-70/75 e.v.t.
Mvh
Anne