1
registreret
(1 usynlig),
797
gæster og
137
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#19044 - 28/01/2015 11:13
Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed
[Re: Simon]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Simon.
Så spørgsmålet:
Hvordan kan det være, at verden ER?
Det interesserer tydeligvis ikke dig.
Det er ellers noget, der her og nu interesserer milliarder af mennesker - og har gjort det i årtusinder.
Frygter du mon svimmelhed
M.v.h. Arne
|
|
Svar
|
|
|
#19047 - 29/01/2015 11:47
[Re: treram]
|
veteran
|
|
|
Hej Treram.
Når jeg her tænker på svimmelhed, er det i sammenhæng med, at vi intet bare aner (og slet intet ved) om årsagen til at verden ER - og ej heller ved om verdens væren vil fortsætte: udsigten til det absolutte intet!
Hvis ikke dét gør dig svimmel, da er du sandelig robust, vil jeg mene Fare for "at falde af i svinget" pga. klodens hastighed, beskytter tyngdekraften dig jo imod
Idéen om, at verden er skabt af en kærlig Gud, det er jo da en vidunderlig smuk og dejlig idé, men det er jo et forsøg på at forklare noget uforklarligt med noget andet, der er mindst lige så uforklarligt
Og at du totalt forkaster denne skaber-idé, det er jo meget forståeligt, men det efterlader os jo ikke desto mindre med helt "tomme hænder"
M.v.h. Arne
|
|
Svar
|
|
|
#19049 - 01/02/2015 10:55
[Re: Arne Thomsen]
|
veteran
|
|
|
Inden så længe skal vi alle dø. Der er i hvert fald – mig bekendt – ingen af os mennesker, der er kommet levende herfra
Alligevel ser dén kendsgerning ud til at være et tabu for næsten os alle. Vi vil helst ikke tænke på det, vi vil helst ikke tale om det.
Men er det nu så klogt for de fleste af os altid at undvige denne frygtindgydende og uundgåelige begivenhed?
Religionerne søger dels med døden at begejstre os, dels at øge rædslen – himmel og helvede – reinkarnation og karma – men det ser for mig ud som om, at den helt store, rene glæde, fryd, og begejstring over at være i live – her og nu - i stedet for ikke at være det – at alt det udelukkes, når vi tabuiserer døden, og at den helt store altomfattende kærlighed dermed ikke får mulighed for at spire.
Man kunne måske også nøjes med at sige, at livet – med døden som baggrund – bliver større og rigere, end når vi i stedet – vel pga. angst – holder døden ude af vores bevidsthed.
Som Piet Hein skrev:
Husk at glemme bagateller. Husk at nemme, hvad det gælder. Husk at elske, mens du tør det. Husk at leve, mens du gør det. M.v.h. Arne
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|