Tværtimod er det netop Simon og mig, der forholder os til debatemnet. Du skriver jo i dit oplæg:
Ifølge C.G. Jung er den opstilling overforenklet, han opererer med Tanken overfor Følelsen, men også Fornemmelsen overfor Intuitionen.
Det er jo dybt, dybt imponerende, så langt vi mennesker er nået med vores tankevirksomhed, vores fornuft - ikke mindst indenfor det teknologiske (Stenøksen til atomkraft og supercomputere), men også indenfor viden om verden - og os selv.
Alligevel har vi mennesker jo fortsat mange spørgsmål, som videnskaben - i hvert fald foreløbig - ikke har svar på, men som ser ud til at være af stor betydning for ganske mange mennesker - også for mig.
Hvem er jeg? Hvad er verden? Hvorfor er vi? Hvad skal være - eller er - meningen med tilværelsen? Hvor kommer min nysgerrighed fra? Hvor kommer mine drømme fra? Hvor kommer verden fra? osv. osv.
Kan vi ikke finde svar via vores tankevirksomhed alene, så er det vel meget naturligt, at vi bruge vore tre øvrige evner.
De har ganske vist ikke den samme grad af soliditet som fornuften, men det er jo nu engang, hvad vi har at gøre godt - eller skidt - med.
Med udgangspunkt i Jung's forvrøvlede fantasi med at skelne mellem følelser, fornemmelser og intuition, som om det var tre vidt forskellige "evner", sætter du din egen indstilling til debat, og nu brokker du dig så over, at vi har diskuteret din indstilling.
Du synes at glemme, Arne, at dette er en debatportal, og ikke en prædikestol for din religiøse hyldest til uvidenheden, så vi vil da fortsat diskutere forskellen mellem fornuft og følelser, videnskab og religion og virkelighed kontra fantasi, både på denne og andre debatter.
Hvor tit skal du have at vide, at din indstilling til disse emner aldrig kan være retningsgivende for andre menneskers indstilling, før du får en smule respekt for, at andre mennesker ikke lider af dine "eksistentielle" problemer, og har ret til at basere deres livssyn på virkeligheden i stedet for på dine fantasier.
Og det er altså forskellen på fornuft og følelser vi fortsat diskuterer, og hverken din egen i denne forbindelse uinteressante person eller dine meningsløse spørgsmål.
Mvh
Ole Bjørn :o)
P.S. Du kan måske finde hjælp til dine egne problemer på Sundhedsstyrelsens side om eksistentielle problemer her:
http://sundhedsstyrelsen.dk/publ/publ1999/palliativ_indsats/index16.html