Hej Arne
Er du klar over, at med din reaktion overfor Ole Bjørn, så anbringer du dig i en position som ”underdog”. I transaktionsanalysen har man et begreb, der siger: ”Hvis du anbringer et skilt på din ryg hvor der står ”spark mig venligst ikke”. Hvad tror du så folk gør?
Jesus har et ord om det: ”kast ikke dine perler for svin, at de ikke skal trampe dem under fode for derefter, at vende sig mod dig og sønderrive dig.”
Perlerne er selvfølgelig de ord, som du fortæller andre om det, som du føler dybt for. Disse ord bliver afvist af de uempatiske mennesker, som du fortæller dem til. De tramper dine ord under fode.
Denne oplevelse vil sønderrive dig og få dig til at tvivle på det, som du selv troede på.
Med andre ord, så må man have lidt hård hud for at kunne deltage på en debat som denne. Man må ”have salt i sig selv” ellers duer man kun til at blive trampet ned af menneskene.
Måske er det netop Ole Bjørn, som du har brug for at lytte til, måske kunne han lære dig noget.
Før man kan ønske ærlighed må man gøre op med sig selv hvad ærlighed er. Det er så let at være ”ærlig og oprigtig”.
(Citat) Og nej, jeg er sikker på, at jeg ikke "ved en masse" om hverken ærlighed eller noget andet, men jeg er ret sikker på, at jeg gør det bedste, jeg kan, og hvis du kan fortælle mig noget om den fejl, du nævner, og mener, jeg begår, men ikke specificerer så er jeg "lutter øren"! (Citat slut)
Er du sikker på, at synes, at du ikke ved en masse og at du derfor er lutter øren, Arne? Og hvad betyder dit ”men”? Er det du så gør, det eneste rigtige alligevel?
Jeg ved ikke hvad du mener med at du bliver ”mere og mere klar over”. Noget sådant findes ikke.
Hvis du ikke er klar over, så er du ikke klar over. At være klar over er det, som Jesus i Biblen benævner: ”at forstå sandheden”. At forstå sandheden betyder, at se sammenhængen.
Forstår du sandheden, Arne? Så kan du måske fortælle mig, hvorfor denne forståelse vil gøre mig fri?
Jeg kan, ud fra det, som du skriver, forstå, at du med ikke væren mener døden. Jeg har da også forestillet mig dette, ikke at være. Man bliver bange, ikke sandt? Dødens problem kan ikke løses, hvad gør man så, Arne?
Der er desværre ikke meget dynamisk ved at være død, Arne.
Snarere tværtimod.
Men for den, som lever, er døden kun en tanke og tanken skaber, som bekendt, frygt. ;)