0
registrerede
9
gæster og
984
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#16951 - 15/04/2014 08:13
Re: Den historiske Jesus
[Re: Anonym]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 5431
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Anonym.
Jeg glæder mig over, at du deltager i denne debat.
Jeg tvivler imidlertid på, om dine ord:
Ifølge den ateistiske/materialistiske tilgang er verdensaltet opstået ud af intet - har tilslutning fra de mennesker, der har denne holdning.
Mit indtryk er, at de simpelthen slet ikke har noget svar på spørgsmålet om: En første årsag - og at tilslutte sig idéen om en skaber, det er der vist ingen tvivl om, at det gør de helt bestemt ikke
Mit gæt er, at netop dét er en væsentlig årsag til, at ateismen står så forholdsvis svagt, og at de mange religiøse tanker og idéer står så relativt stærkt - se f.eks. dette (klik), som set med mine øjne hører til de mere begavede idéer (Martinus, Spinoza), og som vel ligger ret nær dine tanker?
Min egen holdning er den, at hele dette emne ligger udenfor vi menneskers fatteevne. Vi mennesker er ganske vist via særdeles gunstige mutationer højt begavede, men derfra og til at tro, at vi kan rumme den fundamentale gåde om verdens væren, det er for mig at se storhedsvanvid
Tilbage står så (for mig) kun dét, at verden - og vi - ER (det er i hvert fald dét, vi oplever), og det kan jeg kun opfatte som et vidunder
M.v.h. Arne
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#16952 - 15/04/2014 09:17
Re: Den historiske Jesus
[Re: Arne Thomsen]
|
|
Arne Thomsen: [i]"..Jeg tvivler imidlertid på, om dine ord: ”Ifølge den ateistiske/materialistiske tilgang er verdensaltet opstået ud af intet…” har tilslutning fra de mennesker, der har denne holdning. Mit indtryk er, at de simpelthen slet ikke har noget svar på spørgsmålet om: En første årsag - og at tilslutte sig idéen om en skaber, det er der vist ingen tvivl om, at det gør de helt bestemt ikke…”[/i]
Det er rigtigt, som du nævner, at andelen af erklærede ateister er begrænset. Men tilsyneladende er det en almindelig udbredt folkelig opfattelse, at naturvidenskaben kan ”forklare alt”, så eksistensen af en skabergud henregnes som virkelighedsfjern overtro.
Ordvalget er her vigtigt: Hvis vi i stedet for skabergud (eller Bibelens Gud) siger almagt, åbnes for en ny synsvinkel: Det må være åbenlyst for enhver, at vi er underkastet denne anonyme almagt, for eksempel: Vi er indrettet (skabt og dømt) til at leve under en bestemt tyngdekraft i en atmosfære med en bestemt sammensætning – og vi er underkastet entropien (henfald og død). Denne virkelighed er i overensstemmelse med Bibelens ord om syndefald og dom.
I den kristne teologi er det et vigtigt princip, at Gud er den anonyme almagt i naturen. I skaberværket er det ”kun” Guds gerninger, der er åbenbaret, mens Guds vilje er åbenbaret i evangelierne.
Arne Thomsen: ”…ateismen står så forholdsvis svagt, og at de mange religiøse tanker og idéer står så relativt stærkt - se f.eks. dette (link), som set med mine øjne hører til de mere begavede idéer (Martinus, Spinoza), og som vel ligger ret nær dine tanker..?”
Så vidt jeg ved, står Martinus og Spinoza for det, der betegnes panteisme, idet naturen (skaberværket) opfattes som en del af gud. Den tankegang har bestemt ikke min sympati. Ifølge den bibelske/ kristne teologi er Gud en suveræn gud, der er udenfor og derfor uafhængig af skaberværket.
Med venlig hilsen Anonym (indtil videre)
NB: Det er tilsyneladende besværligt at blive registreret medlem af dette forum.
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
annonce
|
|