1
registreret
(1 usynlig),
797
gæster og
137
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#15902 - 21/07/2013 06:13
Re: Mellemrummet
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
En sommer over væggen - af Morten Nielsen.
Det er et mørke af en nat, der roligt falder ind om deres arme, to græske piger, tøvende i skæret af sommermørke over vore karme.
To græske piger i et relief med lette arme og med hånden lukket om en tretusindårig blomst, en fjern og frodig regn har gennemtrukket.
De bøjer nakkerne i sommermørket; med tunge munde tier de i rummet, i skyggen af dem er der hårde skuldre og unge sagte råb, der er forstummet.
Og de er vågnet i den blege nat med mørkets ånde over deres arme. Det grove lagen rører ved min hånd, og under huden venter der en varme –
for de er tre. To står med fyldte blomster, og hun, der hurtigt klær sig af er deres søster, og dette klare mørke er det samme og tar som hænder ned om deres bryster.
mvh Simon
|
|
Svar
|
|
|
#15915 - 25/07/2013 21:46
[Re: Simon]
|
bor her
|
Registeret: 02/05/2009
|
|
Lidt sommeraftenstemning i ord og lyd AFTENSTEMNING Der er Lys i det blaa! Det er Stjernerne smaa, som vil bryde det mulmede Slør! Der er stille og tyst over Sø, over Kyst, medens Dæmringen falmer og dør! — Der aander en sagtelig Klage lig Luftninger køle og svage i Tusinder Sind! Det er Længslernes Sus, — det er Trængslernes Brus fra den svundne, den dystfulde Dag; det er Vemodets Skær fra den Tankernes Hær, der har stridt for sin møjsomme Sag; det er magtløse Ønsker, der stunde, mens Blomsterbladene blunde, mod Feernes Land. Men for Ønskernes Flugt ligger Maalvejen lukt! Der er Gitter for Feernes Havn! Kun de Drømme, der fly for et groende Gry, tage Ønsker og Længsler i Favn. Det er Daglivets Stræben, der bringer omsider de hævende Vinger, der føre mod Maal Thøger Larsen
|
|
Svar
|
|
|
#15966 - 01/08/2013 18:06
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
Hej RM..
Meget smukt – Thøgers aftenstemning, så jeg vil bevare den gode stemning med lidt til den fine tråd – her:
Ofte må man forøde for at bevare. Det er forgæves at håbe, I skal forstå. Alt var nødvendigt. Men jeg kan intet forklare. - Grethe Risbjerg Thomsen.
Jeg søger de levende ord, som er nøgne og bange, de fattige ord, som blir rige i lyttende sind. Hvad skal vi med alle de skønne forstenede sange? Jeg drømmer om digte, så lette som vinger og vind.
Jeg søger de svævende digte, som ikke er digte. Kun budskaber, enkle og ny, fra et hemmeligt land. Kun breve, der kommer fra noget, vi aldrig tør svigte, vor dybeste drøm, der alene er varig og sand. - Grethe Risbjerg Thomsen.
- hvilket ku’ få én til at tænke på Villy Sørensens ordsprogsagtige formuleringer, som fx. ”alle kendte hinandens meninger, og ingen kendte hinanden” – samt hovedproblemet for kunstnerisk erkendelse, konflikten mellem intellekt og følelse, illusionsløshed, en skøn kirurgisk blotlæggelse af sjæl og krop i et uopklaret sammensurium af ømhed. Ak ja, hvor blev de dog allesammen af, mon vi nu er spist af med novellepsykologiske krimis på Bollywoodmanér?
Og så lidt om den dybe poetiske vished, der vist valgte Jæger’en, som altid ses i hans spontane vellykkede digte – som men må formode vil få Arne til at gå i knop, i en snart blomstrende lykkerus...;)
Uventet springer træet yndigt ud, staar mærkelig i andres blinde vinter og er et foraar, ingen kunne vide.
Med blomster større end den størstes aasyn, med blomster mindre end min mindste tanke. Og hvælver sig et himmelrum af duft omkring den tætte vækst, som tidens stemme ikke naar.
En skov er dette træ, en skov, som kun er lys med kun een skygge igennem: jeg, som lykkelig og angstløs presser munden mod bare ett af skovens gode træer og hvisker i dets bark: jeg elsker livet. mvh Simon
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|