1
registreret
(1 usynlig),
797
gæster og
137
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#20715 - 18/05/2016 12:20
Re: Mellemrummet
[Re: Simon]
|
bor her
|
Registeret: 02/05/2009
|
|
Hej Simon, din nisse ;))
Du må nu være i besiddelse af en særdeles udviklet lugtesans for nissegrød og julesne ... og meget apropos, så er titlen på Pia Tafdrups nyeste digtsamling netop ... Lugten af sne :))
Her falder der lidt snefnug i mellemrummet fra hendes lysende hånd og ånd ...
Strømmen af dufte nedefra
Af klodens mere end syv milliarder findes ikke to identiske ansigter. Selv om ligheder findes, skiller enhver sig ud fra milliarderne af andre.
Enhver er helt sin egen med erfaringer, der ligner andres og alligevel har deres eget særpræg.
Sammen med alle andre er enhver den eneste ene, udstyret med egen mund, næse, øjne, ører, hud.
Enhver er henvist til egne sansninger, som når jeg nu med solen i ansigtet, juni, og kulden i ryggen, standser op
for at bøje mig mod jorden, hvor jeg såede frø, bøje mig mod blomsterne for mine fødder for at trække vejret dybt, indsnuse duften, vel som de mere end syv milliarder tilsvarende kloden over nu og da bøjer sig mod jorden for at indånde de dufte, der strømmer milde eller stikkende som fyrrenåle i næsen.
Sommeren gav da lige lidt lyd fra sig. Og tro mig, den vender snarligt tilbage trods den nuværende blæst og blafren og køligere temperaturer. Syrenernes duft er skønnest og varer også lidt længere i et vejr som nu, hvor de ikke afblomstrer i al hast.
Nisser og andet godtfolk (måske endda også Heerups Nis og Nutte og fuglene) synger allerede om noget i luften ;))
Vi spiller og Synger og Fuglene Pipper og Gynger
Gammel Musik
Jo, der er så sandelig noget i luften, og snart er det rosenregnen, der vil pirre både næser og nisser :))
Ord brænder på tungen
Før slangens smertebid Eurydikes længsel: Mennesker skulle vække mennesker røre lidt mere ved hinanden. Lade hjertet flamme op i mørket, lade sorg vende til lettelse. Der er ikke andet mellem os end alting. Der må findes en mulig flugtrute for flyvende fugle i blodet - en rosenregn, en susen så klar, at den i nætter, hvor ingen sover, kan høres af en stædig stjerne
Pia Tafdrup
De nissenæseligste hilsner under syrenen (snart under rosen) RoseMarie
|
|
Svar
|
|
|
#20718 - 18/05/2016 14:24
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
Hej RM..
Nej, har du købt den! Jeg var også stålsat besluttet på at smage sneen, hendes, vel at mærke, og er det stadig, så det var velkomment – det er ordentlig opgave hun har sat sig for.. ;)
De nisseligste hilsner Simon
P.s.: Her går jeg i knop over Paul Celan, hvis kærlighed og dystre minder var en byrde der måtte bæres af tre og en halv, og mellem så mange roser flår torne dybt. Man jubler og ser på samme månes skær, men tiden er en anden og den husker intet. Slukker og lar køkkenet flyde, det blomstrer trods alt, både i og omkring os. Ja, den sommer ligger på lur om hjørnet, man mærker den i bygers skygger og mellem syrener, udplantninger fra flittige hænder, og fra noget dybt nede i sig. Men værst havde dog været en hede med 45 grader i skyggen, så hellere en nissehue og sin gode genser ;)
|
|
Svar
|
|
|
#20722 - 18/05/2016 18:54
|
veteran
|
|
|
Ups: Fandt denne her, som til trods for lugten af sne smager af fugl..
PÅ FERSK GERNING
Fisken fanger sin føde og bliver selv fanget, får skåret hovedet af med en knasende lyd, lugten af fiskeblod slår op, mens fisken under kniven stadig spjætter. De lette knogler og fuglefjer ligger spredt mellem græs og sten, hvor fuglen kredsede i luften, lugtede sig frem til regnorme i jorden, før måren indtog sit måltid. På græssletten går en sulten ulv efter fårenes bug og indvolde, på kadaverne er ribbenene gnavet ned, fluer og orme tager sig af de sidste rester. I støvet mellem krigens murbrokker ligger de sårede, jeg genkender lugten, når der går hul på en engel. I støvet mellem krigens murbrokker ligger de døde, blodtimens ofre, som engang lå i livmødre, skal nu lægges i graven endeløst nær vores hjerte. Vejrtrækning, kollision, stederne samler sig, klipper og jordklumper, hele verden er et gerningssted.
- Pia Tafdrup
mvh Simon
Redigeret af Simon (18/05/2016 18:55)
|
|
Svar
|
|
|
#20732 - 20/05/2016 22:51
|
veteran
|
|
|
Ohøj RM… Sys’ vi sku bygge en juletråd og at du ska være julegeneral – selv mærker jeg jævnlig nissen sprælle i denne tid, og tænker at et lille lyspunkt fra Trygve Hoff 1985 ku’ være nyttig: Ooh, se sneen daler…får man lyst til at synge, selv om en pip eller to nok helst vil se solen danse. Men nu er der altså kun 218 dage igen, hold ud julevenner! ;) https://tv.nrk.no/serie/lyset-i-moerketida/OBUI25003108/01-12-1985De nisseligste weekendhilsner Simon P.s.: du må altså gerne lægge noget af Tafdrups sne på langs! ;)
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|