1
registreret
(1 usynlig),
797
gæster og
137
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#26696 - 13/01/2019 00:01
Re: Mellemrummet
[Re: Simon]
|
bor her
|
Registeret: 02/05/2009
|
|
Hej Simon Rejsebeskrivelser over vand og hav kan og har altid kunnet noget særligt ... https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/jeg-har-set-gennem-digtningens-kooejeTilegnet Johs. V. Jensen
Det var Fysiyama, som jeg ville se. Bjerget, som kan flyve. Vingerne af sne.
Det var ungdomsdrømmen. Jeg var ung og træt. Drømte da om bjerget, som var fuglelet.
Kunne bjerget flyve trods sin tunge fod, kunne jeg vel leve trods mit trætte blod.
Fusiyama så jeg. Tror ej mer derpå. Det var kun en fure, hvid imod det blå.
Himlen fik en rynke af en hellig skræk. Det var Fusiyama. Kun et ansigtstræk.
Himlens gamle ansigt uden blik og mund røbede sin kummer i en flygtig stund.
Siden blev det borte som et minespil. Skal jeg evigt spørge: Var mon bjerget til?
Hvad er dette minde? Hvidt imod det blå. Mindet om et luftsyn, som jeg næppe så.
Jog jeg rundt om jorden for at se en drøm stige bristefærdigt over havets strøm?
For da Fusiyama fløj af havets skød var jeg da i live, eller var jeg død?
Tom KristensenBedste hilsner RoseMarie
Redigeret af RoseMarie (13/01/2019 00:14)
|
|
Svar
|
|
|
#26703 - 14/01/2019 16:08
Re: Mellemrummet
[Re: Simon]
|
bor her
|
Registeret: 02/05/2009
|
|
* Hej igen Simon I dag fornemmer man, at lyset er ved at vende tilbage i dagene, der bliver længere og længere. Solsorten tror jeg også havde samme fornemmelse i dag med små håbefulde fløjt i solskin ... :)) ildskyen som en solflage
finkornet støv
søvngængerruten
himlen er så blå igen og skyer er der ingen af i verden
fuglene er hjemme igen
jeg tænker mig menneskene som en flok fiske fiskehejrer
fiskehejren findes, med sin gråblå hvælvede ryg findes den, med sin fjertop sort og sine halefjer lyse findes den; i kolonier findes den; i den såkaldt Gamle Verden; findes også fiskene; og fiskeørnen, fjeldrypen falken; festgræsset og fårenes farver; fissionsprodukterne findes og figentræet findes; fejlene findes, de grove, de systematiske, de tilfældige; fjernstyringen findes og fuglene; og frugttræerne findes, og frugterne i frugthaven hvor abrikostræerne findes, abrikostræerne findes, i lande hvor varmen vil frembringe netop den farve i kødet abrikosfrugter har
hviskningerne findes, hviskningerne findes, høsten, historien findes, og Halleys komet; hærskarerne findes, horderne herskerne, hulerne, og inde i hulerne halvskyggen, inde i halvskyggen af og til harerne, af og til bladhang for hulen hvor bregnerne findes; og brombær, brombær, af og til harerne skjult under bladhanget og haverne findes, havekunsten, hyldetræets blege, ubevægelige blomster som en sydende hymne; og halvmånen findes, halvsilken, hele den heliocentriske dis der har drømt disse hengivne hjerner, deres held; og huden huden og husene findes, Hades der genhuser hesten og hunden og herlighedens skygger, håbet; og hævnfloden, hagl under stenhimlen findes, hortensiens hvide, lyst lysende blå eller grønlige søvntåger, af og til blegrøde, enkelte flager sterile findes; og hen under himmelhvælvets skrå Harmagedon giften, gifthelikopterens susende harpe over hyrdetaske, hønsetarm og hør; hyrdetaske, hønsetarm og hør, dennes sidste hermetiske skrift, som ellers kun skrives af børn; og hveden, hveden i hvedemarken findes, hvedemarkens svimlende vandrette viden, halveringstider, hungersnød og honning; og inderst i hjertet, ellers som altid kun inderst i hjertet hasselbuskens rødder, hasselbusken udsat på hjertets bjerge, hårdfør og nøjsom, en ophobet hverdag af englenes orden; hurtigt, hyacintisk i sit henfald livet, som i himlen således også på jorden
juninatten findes, juninatten findes, himlen omsider som løftet til himmelske højder og samtidig sænket så ømt som når drømme kan ses før de drømmes; et rum som besvimet, som mættet med hvidhed, en timeløs kimen af dug og insekter, og ingen i denne flyvende sommer, ingen begriber at efteråret findes, eftersmagen og eftertanken findes, kun disse rastløse ultralydes svimlende rækker findes og flagermusens jadeøre vendt mod den tikkende dis; aldrig var jordklodens hældning så dejlig, aldrig de zinkhvide nætter så hvide, så værgeløst opløste, mildt ioniserede hvide, og aldrig usynlighedsgrænsen så næsten berørt; juni, juni, dine jakobsstiger findes, dine sovende kræ og deres søvndrømme findes, et svæv af galaktiske kim mellem jorden så jordisk og himlen så himmelsk, jammerdalen stille, så stille, og gråden sunket ned, sunket ned, som grundvand igen i jorden; Jorden ; Jorden i sit omløb om Solen findes ; Jorden på sin rute gennem Mælkevejen findes ; Jorden på vej med sin last af jasminer, med jaspis og jern, med jerntæpper, jærtegn og jubel, med Judaskys kysset i flæng og jomfruelig vrede i gaderne, Jesus af salt ; med jacarandatræets skygge over flodvandet, med jagtfalke, jagerfly og januar i hjertet, med Jacopo della Quercias brønd Fonte Gaia i Siena og med juli så tung som en bombe ; med hjemlige hjerner, med hjertefejl og hjertegræs og jordbær, med jerntræets rødder i den jordtrætte jord Jorden Jayadeva besynger i sit mystiske digt fra det 12. århundrede , Jorden med bevidsthedens kystlinie blå og med reder hvor fiskehejren findes, med sin gråblå hvælvede ryg, eller dværghejren findes, kryptisk og sky, eller nathejren, silkehejren findes, og graden af vingeslag hos jernspurve, traner og duer ; Jorden med Jullundur, Jabapur og Jungfrau findes, med Jotumheim og Jura findes, med Jabron og Jambo, Jogjakarta findes, med jordfygning, jordrøg, findes med vandmasser, landmasser, jordskælv findes, med Judenburg, Johannesburg, Jerusalems Jerusalem
Inger Christensen... fra alfabetet og den hvide bibel Flere af de bedste og glade hilsner RoseMarie *
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|