1
registreret Arne Thomsen
680
gæster og
191
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#15361 - 01/04/2013 10:43
Re: Af Guds Mund
[Re: treram]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Treram.
Du skriver:
Det er ikke andres ideer og meninger jeg kalder gyllespredning, men det at man er sikker på at det er gud(er) der har udtalt de ord der bliver spredt ud på debatten, tror du virkelig på at de kommer fra en gud?? siden du forsvarer dem så meget, jeg troede faktisk du havde en mer nøgtern tankegang. Mit svar: Jeg glæder mig for det første over at du respekterer andres ret til at ytre deres idéer og meninger.
For det andet, så er der mig bekendt ikke fremlagt citater her i denne tråd, som hævdes at være udtalt af gud(er). Derimod er der fremlagt citater af mennesker, hvoraf mange nok kan siges at være mennesker, der føler sig sikre på, at der er gud(er). På samme måde har jeg her netop fremlagt et citat af et menneske (dig), der ofte har erklæret sig sikker på, at der ikke er gud(er). Hvis det ene er "gyllespredning", så er det andet vel osse, skulle jeg mene.
Dit spørgsmål: "- tror du virkelig på at de kommer fra en gud??", giver derfor ikke for mig nogen mening, men hvis spørgsmålet også indeholder: Tror du virkelig, at der er gud(er)?, så har jeg dette svar:
Idéen om at der er gud(er) ligger for mig at se uden for fornuftens grænser, og at der eksisterer noget der ude forekommer mig logisk set at være overvejende sandsynligt (det modsatte: at der ikke eksisterer noget der ude, ligner for mig at se nærmest storhedsvanvid på den samlede menneskeheds vegne).
Uden for fornuftens grænser har vi - som jeg ser det - kun vores intuition, som vi kan bruge, og hvordan den fungerer, vil jeg af gode grunde ikke "kvaje" mig om men jeg kan da tilføje, at begrebet Gud for mig ser ud til at være så mangetydigt og samtidig så uklart og så udefinerligt, at jeg helst ikke bruger det ord. Jeg kan til nød bruge ordet guddommeligt - i mangel på bedres havelse.
Det nærmeste, jeg kan komme det er nok: en intuitiv oplevelse af noget umådeligt større end mig selv (og som jeg endda selv er en del af).
Måske jeg kan tillade mig at spørge: Er det totalt fremmed for dig?
M.v.h. Arne.
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|