0
registrerede
816
gæster og
201
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#11323 - 21/08/2011 17:09
Re: Mystik
[Re: Arne Thomsen]
|
|
På selvet.dk. har der været et emne oppe omkring, hvad der er fup ... og hvad der ikke er.
Finder det relevant at lægge mit indlæg desangående ind her, da det egentlig passer godt under emnet, mystik. "
I Niels Chr. Hvidts bog: Mirakler - møder mellem himmel og jord står følgende: Citat: " I årene mellem 1970 og 1990 er rapporteret omkring 100 attesterede tilfælde af grædende statuer eller billeder. Der er ikke tale om et nyt fænomen - det kendtes allerede i oldkirken. ... I dag finder disse lakrimationer, som fænomenet kaldes, sted på alle jordens fem kontinenter - selv i det protestantiske Danmark, hor en smuk Gudsmoder-ikon græd over en toårig periode i den Russisk-ortodokse Kirke i Bredgade i Kbh.
Fænomenet blev bevidnet af tusinder af mennesker. Mange oplevede det som grænseoverskridende, men det fik ikke den pressedækning, som man kunne have forventet. Den ortodokse menighed tillod ganske vist som regel troende af andre trosretninger at ære ikonen, men holdt ellers hændelserne ganske meget for sig selv. Man opfattede miraklet som en hændelse mellm Jomfru Maria og menigheden, som det hed. Jeg (N.C. Hvidt) talte med den daværende præst i kirken, mens ikonen græd og spurgte ham, hvorfor de ikke lod tårerne undersøge videnskabeligt. Han svarede, at han allerede havde talt med en af sine venner om det - en kemiker, der er ateist, og at de i fællesskab var kommet frem til, at en sådan kemisk analyse alligevel ikke ville hjælpe nogen til at tro.
"Den, der tror, tror, og den, der ikke tror, ham kan et mirakel heller ikke hjælpe til at tro", var hans holdning. ... Citat slut. Egne tanker: I samme bog fortæller Hvidt om en ikon i et græsk kloster, som uden afbrud siden 1964 har afgivet myrra, en vellugtende oliesubstans. ... Efter at have læst beretningen skrev jeg dengang til klostret og bad om en prøve på denne myrra. ... Jeg mener, der gik ca. 1 måneds tid, før jeg med posten modtog en lille plasticpose med lidt gazebind påført essensen fra ikonen. ... Må indrømme, at det var med ærefrygt, jeg åbnede den lille pose ... og den mest vidunderlige duft bredte sig derpå i vort lille hjem. ... Duften holdt i mange år, og jeg elskede den simpelthen. ... Min tro havde jeg jo i behold inden, og mit helbred var også o.k., så der skete ikke de store ting dér, ... ud over altså, at jeg bare engang imellem måtte ind og mærke duften, som var helt ubeskrivelig dejlig. ... Tænker i forbindelse med historien her om olien og salven, at måske er der noget om snakken, og det siger jeg med risiko for at virke meget naiv, men i samme åndedrag må jeg nok fortælle, at jeg fik sendende den lille prøve fra klostret i Grækenland helt uden regning ... men med kærlige hilsner og ønsker fra nonnerne. ...
En dejlig oplevelse var det, som jeg nødig ville have været foruden.
m.v.h. Zenia Slut på indlæg fra Selvet.
NB: Debatten drejede sig om, at man nu hævdede at kunne formidle olie og salve, som skulle være i besiddelse af Maria Magdalenes essens = den, som blev brugt til at salve Jesu´ fødder, - og denne skulle have den evne, at den påvirkede ens åndelighed i positiv retning. ... For ikke at blive flået levende af Simon, gør jeg opmærksom på, at jeg ikke kender til hverken bagmænd eller virkning af dette nye/gamle produkt, så alene af den grund kan jeg ikke udtale mig om det. ...
m.v.h. Zenia
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#11324 - 21/08/2011 17:13
Re: Mystik
[Re: Anonym]
|
|
Kære Arne, Tak til dig, fordi du forstår mit indlæg vedrørende Chesterton citatet. ... Det glædede mig ... og undrede mig lige så lidt, som at HansKrist og Simon IKKe gjorde det.... Tankevækkende. M.v.h. Zenia
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#11325 - 21/08/2011 21:19
Re: Mystik
[Re: Anonym]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7547
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Zenia.
Ja, det er jo ikke så svært at opfatte dit Chesterton citat. Spørgsmålet er måske mere paratheden dertil - som jo kan være styret af en masse mere eller mindre bevidste/ubevidste sindets psykiske kræfter.
Den grædende Gudsmoder Ikón i den ortodoks kristne Alexander Nevsky kirke i Bredgade i København vidste jeg om, mens den var der, og jeg havde planer om at møde den, men motivationen var ikke ret stærk, og det blev ikke til noget, inden det var for sent.
Jeg ved ikke rigtig hvorfor, men lidt uklart fornemmer jeg, at selv om det - rationelt set - kan ligne en sensation, så var det for mig ret ligegyldigt - set i sammenligning med den intensitet, der for det meste er i den enkelte Ikóns budskab.
Ser man f.eks. Ikónen om Marias bebudelse og sammenholder den med Bibelens tekst, så er - for mig - teksten "det rene vand" sammenholdt med det drama, der udspiller sig i billedet. Se f.eks.: http://www.scriptoriet.info/Ikoner-maria2.pdf (Jeg har set for mig bedre Ikóner af Marias bebudelse, men denne er, hvad jeg lige kunne finde) Men det er jo forskelligt, hvad man gribes af
Jeg synes ikke, jeg behøver disse tårer fra guddommen (kan sagtens græde selv), men nu du skriver om det, kommer jeg i tvivl: Hvad betyder disse tårer? Hvorfor siger de mig ikke noget?
Om mani padme hum - Oh du juvel i lotusblomsten - hvor er mit hjertes renhed?
K.h. Arne.
Redigeret af Arne Thomsen (21/08/2011 21:24)
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#11327 - 21/08/2011 21:58
Re: Mystik
[Re: Anonym]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3996
Sted: Nørresundby
|
|
hov hov Esther Zenia,, disse citater bragte jeg her på siden en god måneds tid før den 22 juli og Lars Sandbeck 's artikel.
Ingen har vel skrevet mere kritisk om fornuften end jeg har her på siden, som Kanti'aner et og andet sted, eller ihvertfald erkendelsesteoretisk orienteret og som Schopenhauer Nietzsche Freud psykoanalytiske orienteret er jeg selvfølgelig yderst kritisk overfor den rene fornuft, som dyrkes af ateister såvel som da ikke mindst også af de religiøse. Mange ateister tilhører rationalismen som tog over efter den falske metafysiske tænkning. Som om når den ene gud forsvandt så kom den næste og udfyldte hullet, fornuften.
Jeg synes rigtig godt om disse sætninger af G K Chesterton og jeg synes i det hele taget godt om G K Chesterton som jeg har sat pris på i mange år.
Men netop mange religiøse er efter G K Chesterton's mening så fornuftige så fornuftige omkring det de mener som de helt ukritisk og uden dømmekraft bare holder for sandt. Det er netop dem han mener vi ofte møder på "galeanstalterne", de er så overbeviste om det de mener at vi ikke kan argumentere og tale med dem, de er uden tvivl, de er uden dømmekraft, de er uden kærlighed, uden visdom og empati, så overbeviste er de om det de holder for sandt. Deres religiøse overtroiskhed, overtroiske vished, kommer før alt andet er det der menes og overløber altså dømmekraft (tvivl og usikkerhed der er den sunde normale indstilling) og empati og kærlighed og visdom.
mvh HansKrist
af hvem du har lært hvordan man ikke skal opføre sig, skal man da som rubæk lyve i et væk om paulus? ja det formoder jeg du mener, for du har jo sagt gang på gang når han lyver om paulus, "Peter du har ret i dette som i alt andet du skriver". Ha ha, siger jeg bare.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
annonce
|
|