"Det med helligånden er svært stof, men tror man på gud lægger man dét i ”hans hånd” man ikke forstår, men fakta er vel, at det med helligånden har været, og er en erfaring mennesker har gjort sig gennem tiden, og et begreb som "de fleste" har en idé om." Citat slut Tikka
Også det eneste af hvad du skriver Tikka jeg kan være enig med dig i - resten af hvad du skriver er jeg nærmest lodret uenig med dig i. Men det går jeg ud fra du er/var klar over da du skrev dit svar til mig.
Jeg kunne selvfølgelig skrive hvori jeg er uenig med dig - men det er jo blot gentagelser - da vi har været inde på det et utal af gange. Men måske jeg alligevel vender tilbage og gentager. Hvilket jeg nok burde selv om det bliver de samme gentagelser og hvor langt fra hinanden vi står i synet på det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET. Sådan som du forstår tro har jeg ingen tro og Paulus ej heller. Ja din måde at forstå tro på eksisterede slet ikke på Paulus tid - hvorfor vi må vælge at undersøge hvad pokker menes der med TRO (1)* i en urkristen paulinsk spirituel sammenhæng.
Vi kommer fra hver vores verden og ser fuldstændig forskelligt på både hvad TRO betyder og også hvad det er Paulus siger. Hvad er hovedtankerne er hos Paulus.
-0-0-0-0-
Anbefalelsesværdigt og kan høres:
Om det at blive ældre -0-0-0-
(1)*:
FAITH a Spiritual reality in itself.Så mister vi troen mister vi
gejsten og begejstringen (vores gode humør) vi mister troen på os selv som elsket - elskværdige - som ok (Guds Kærlighed KRISTUS der er udgydt i vore hjerter ved HELLIGÅNDEN som er givet os).
Troen er denne FORVISNING eller mere at have oplevet dette.
Guds Kærlighed KRISTUS - Nåden tilgivelsen og at erfare sig at være et elsket Guds Barn - denne erfaring er før troen - troen kommer af denne erfaring. Så troen går ikke forud for vores erfaring af Guds Kærlighed KRISTUS der er udgydt i vore hjerter ved HELLIGÅNDEN som er givet os.
Begivenheden KRISTUS - Guds Kærlighed KRISTUS (erfaringen Nåden (at føle sig elsket)) er før troen. Derfor uanset om folk gentager tusind gange jeg tror det og det - det hjælper fanden.
Også derfor det hedder KRISTUS TRO - fordi Begivenheden KRISTUS NÅDEN GUDS Kærlighed KRISTUS (at vi erfarer at være elsket af Gud) kommer før TROEN - det er ikke noget vi kan tro os til at opnå uden at vi har erfaret Guds Kærlighed KRISTUS - at være elsket af Gud og hvad dette betyder.
Nu forstår vi den GEJST - den ÅND de kristne var grebet af og drevet af - den EKSTASE GLÆDE og ENTUSIASME og ENGAGEMENT og PASSION - LIDENSKAB de første kristne vi møder hos Paulus af var fyldt med - de var forløst befriet fra at være spærret inde af at have haft Loven som deres religiøse åndelige opdragelse/dannelse - istedet for har de mødt Guds Kærlighed KRISTUS der er
udgydt i vore hjerter ved HELLIGÅNDEN som er givet os.
I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.
En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.
det med fede typer viser at tro hos Paulus ikke betyder at vi tror noget - for nemlig gælder:
En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes GudTRO er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, her ser vi at TRO er:
a Spiritual reality in itselfPaul Tillich:
The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.
The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.
Faith is an act of a finite being who is grasped by, and turned to, the infinite.
Faith is being grasped by an ultimate concern, or in the grip of something which is of infinite seriousness for me which surpasses life and death.
TRO er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)
-0-0-0-
Nå men det blev nøjagtig de samme gentagelser som tidligere
Jeg kan håbe at en og anden begynder at forstå hvordan tro skal forstås