0
registrerede
18
gæster og
1102
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#11936 - 04/01/2012 09:37
Re: Forskelligt syn
[Re: Michael]
|
|
Hej Michael, Tak for responsen her fra dig. ... Og nej, jeg har ikke læst Krishnamurti " om at leve", men vil da tænke over det, når jeg kommer hjem fra ferie på Malta. Hvorfor folkene bag Ekim gjorde det, de blev bedt om? Det ved jeg, at de også spurgte sig selv om, men de gjorde det vel fordi, de ikke kunne lade være!!! Og hvorfor kunne de ikke lade være? Vel ... som jeg tænker det ... netop for at vise så mange som muligt vej til Kilden. Der er mange veje til bjergets top kære Michael, som jeg ser det. I respekt for DIN, sendes venlige tanker Zenia
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#11938 - 04/01/2012 11:13
Re: Forskelligt syn
[Re: Michael]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
|
|
Lidt men godt fra de tidligere, mulig expresslæsning, i de nye - år…
Sophus Claussen, ”En Studiebog” [ISBN 87-01-55982-6].
Tvesyn.
1. Saledes talte tanken mismodigt i drømme til sin poet: ”Hvis ej vi var komne til Verden - det, som er sket, var dog sket” Hun gentog: ”Var vi ikke komne, Hvad ikke var sket, var dog sket” -
2. Jeg hvisked: Nu taler min Tanke ikke af Aanden beredt. Hvis ej vi var komne, og Tanken Ej fødtes hos en poet: Hvad ikke var sket, var ej sket! Jeg hvisked: Du jordfaste Tanke Af Tidens Vantro forledt, Der er en større Retfærdighed til og Digteren er dens Profet. - Der er en dybere Sandhed til, end Verdens Øjne har set, var du og jeg aldrig komne, hvad ikke var sket, var ej sket.
3. Hvad vil mig Hekuba, Hvad vil mig Troja - llions mure! - som ingen har set! - undtagen den store Homeros - den blinde poet.
- af Sophus Claussen, perlen i dansk digtning.
Karen Blixen til Bjørnvig: ”Selve længslen er et pant på, at det vi længes efter er til…”.
Anbefalet musik i de små blå timer, (n)ydelser til hjernen og med særlig henblik på ordhvileren Michael: Jan Kaspersens ”Black Rabbit suite”…god fornøjelse! ;)
Forslag til natbordet – hvis der er plads…;)
William S. Borroughs ”My education: a book of dreams” [ISBN 0 330 34462 5]. Pär Lagerkvist “Sibyllen” [ISBN 87 00 30371 2] Mark Twain “Pudd’nhead Wilson” [ISBN 87 583 0277 8] Ketil Bjørnstad “Oda – dokumentarroman” [ISBN 82-05-32535-9] Peter Ackroyd ”The Plato papers” [ISBN 0 09 928995 4] Thorkild Hansen “Det lykkelige Arabien” [Gyldendal] Benjamin Hoff ”Peter Plys og hans Tao” [ISBN 87 7496 8998] Suzanne Brøgger ”Den pebrede susen” [ISBN 87 7245 156 4] Roberto Bolano ”2666” [ISBN 978-0-330-44743-0] August Strindberg “Folkene på Hemsö” [Gyldendals Tranebøger] John Mortimer ”Paradis i morgen” [ISBN 87-7560-902-9] Rüdiger Safranski ”En mester fra tyskland – Heidegger og hans tid” [ISBN 87-00-23118-5] Burton L Mack ”The lost gospel – the book of Q & christian origins” [ISBN 0-06-065374-4] Tom Kristensen ”Livets arebesk” [Gyldendals Tranebøger]. Salman Rushdie ”De sataniske vers” [ISBN 87 00 90492-9] Goethe ”Italiensk rejse” 1-2 [Selskabet Bogvennerne – oversat af Joh. Wulff m. tegninger af Ebbe Sadolin. Virginia Woolf ”Aarene gaar” [H. Hagerup 1941] – meget a propos det, at opleve skift I livsværdier, kulturværdisyn og deres fald under forandring i nye tider, en fornøjelse!
Og så 2 titler med (s)ærlig henvisning til Hansemand, den ene på eng., men du er jo lidt af en faglig international kapacitet, så mon ikke det går..;) Veikko Tähka “Psykoanalytisk psykoterapi” [ISBN 87-583-082-9] David H Malan ”Individual psychotherapy and the science of psychodynamics” [ISBN 0-407-0008-7]. Og nu vi er ved Hans, Karl Marx “Kapitalen” [ISBN 87 7496 000 0] Dieter Duhm ”Angst og kapitalisme” [ISBN 87-01-53721-0] – bon appetit! ;) Fra Platonselskabets Skriftserie: Aistoteles ”Om tilblivelse og tilintetgørelse” [ISBN 87 7289 884 4] – [ISSN 0901 2583].
mvh Simon
Redigeret af Simon (04/01/2012 11:22)
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#11943 - 05/01/2012 18:02
Re: Forskelligt syn
[Re: Simon]
|
|
Kære Michael og Zenia,
Skønt med din litteraturhenvisning, Michael. Har netop fundet dette citat, som passer rigtigt godt med min egen meditationsoplevelse:
"MEDITATION IS A movement in attention. Attention is not an achievement, for it is not personal. The personal element comes in only when there is the observer as the centre, from which he concentrates or dominates; thus all achievement is fragmentary and limited. Attention has no border, no frontier to cross; attention is clarity, clear of all thought. Thought can never make for clarity for thought has its roots in the dead past; so thinking is an action in the dark. Awareness of this is to be attentive. Awareness is not a method that leads to attention; such attention is within the field of thought and so can be controlled or modified; being aware of this inattention is attention. Meditation is not an intellectual process - which is still within the area of thought. Meditation is the freedom from thought, and a movement in the ecstasy of truth."
Og Zenia, herligt eksempel du giver os. Man kan nærmest mærke, hvordan det materielle begær afføder en perlerække af frustrationer, skuffelse og anstrengelse. Mens tilfredsheden og ydmygheden afføder en perlerække af fred.
Thomas
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#11944 - 05/01/2012 18:50
Re: Forskelligt syn
[Re: Anonym]
|
bor her
|
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
|
|
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
annonce
|
|